View Single Post
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Var det jeg som skrev konspiratorisk pølsevev?
Vis hele sitatet...
Korrekt. Påstanden om at skolen står i et skjult ledtog med staten er konspiratorisk, og i og med at det ikke stemmer så kommer det også lett inn i kategorien pølsevev.

Jeg har jobbet i skolen. Det eneste som styrte hva jeg skulle lære elevene, var læreplanen. Den er offentlig tilgjengelig på nettet. Det var ingen skjult agenda hverken fra staten eller skolen som diktere hva jeg skulle si til elevene mine.

Vi skal jo læres til å bli mest mulig linjefølgende, og lures etter alle kunstens regler. Det er ikke vår feil, men de som lager pensum i skolen sin feil. De som bestemmer reglene vi skal følge.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke noe som heter pensum i skolen, så jeg vet ikke hvem du tror "de" som lager det er. Forlagene gir ut lærebøker, og lærerne selv velger helt fritt i hvilken grad de vil følge læreverket, og hvilket verk de vil bruke.

Det eneste som styrer er læreplanen. Den er fullstendig spekket med setninger som betyr det motsatte av det du beskriver her. Tipper du ikke har lest den.

Det lages nye læreplaner nå, faktisk, og det er ikke akkurat en skjult prosess. Det har vært opptil flere høringer der du har kunnet si akkurat hva du vil om formuleringer og innhold. Det vedder jeg ganske mye på at du ikke har gjort, du bare vaser i vei om hva du tror står der. Selv har jeg sendt inn opptil flere høringsinnspill og vært i kontakt med flere interesseorganisasjoner for ting jeg er opptatt av å få inn i læreplanen. Du kan lese alle høringsinnspillene også på nettet.

Det er bare å skru på tv og se på alle reklamene som blinker og maser hvert eneste 5. minutt på hver eneste program og film, så skjønner man hvor sterk psykologisk effekt det har.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen i verden som tviler på reklamens psykologiske effekt. Hallo, det er jo grunnskole"pensum"...

Det jeg bestrider er at skolen står i ledtog med staten om å skjule det for deg.


Hadde det vært opp til meg, så hadde det vært -en- kanal hvor all reklamen var samlet, og -en- avis eller katalog på samme måte, i postkassa.
Vis hele sitatet...
Du skjønner hva som er poenget med å ha reklame foran program? Det er jo for å finansiere programmet. Håper du er glad i å betale lisens, da.

Jeg lærte ingenting eller i hvert fall veldig lite om reklame, stigmatisering og kjøpepress i skolen.
Vis hele sitatet...
Hva du lærte, skal jeg ikke gå god for. Men jeg har tilgode å se et læreverk i norsk som ikke har et helt kapittel til denne typen tekster.

Trenger ikke kunne hverken brøk eller algebra for å bli en investor og kunne tall.
Vis hele sitatet...
Du kan knapt håndtere prosentregning uten å kunne noe algebra og brøk. Ville ikke hatt en investor som ikke skjønte det.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Punkt ein er absolutt rett; vi er ikkje så rasjonelle som vi likar å tru.
Vis hele sitatet...
Jeg er jo hjertens enig med deg her. Men med fare for å bekrefte en og annen kjønnsstereotypi: Jeg tror ikke smart nødvendigvis er synonymt med rasjonell
Sist endret av *pi; 5. september 2019 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.