View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja var du deprimert som i at en psykolog hadde stilt diagnose? Eller var du "deprimert" fordi omstendighetene tilsa det? Feks brudd med kjæresten, tap av jobb, eller økonomisk krise?

Dansing er helt sikkert prima trening og for de som kan å danse sikkert veldig veldig gøy. Men det er slett ikke sikkert en som er deprimert takler dansing. Eller jobb, trening eller å hjelpe andre.

Det jeg forsøker å få frem er at idag så er veldig mange raskt ute å konkluderer med at de er deprimerte - feks om livet er tungt å vanskelig i en periode. Eller om man har mistet noen man er glad i og bryr seg om. Men å være nedstemt, veldig lei seg og kjenne på triste og tunge følelser kan også rett og slett være sorg. Eller en sorgprosess.

Jeg tenker ofte at når slike råd gies til deprimerte mennesker så har kanskje den som gir råd ikke selv vært deprimert. Som i en diagnose. Eller om en diagnose ble stilt så var det kanskje en mild grad av depresjon? Tunge depresjoner kan få folk til slutte med de mest basale ting, som å vaske seg, holde kontakt med andre mennesker eller til og med slutte å spise. Fordi det ikke finnes krefter og overskudd til å gjennomføre. Og for disse så har jeg liten tro at trening, frivillig arbeid eller dansing er det som hjelper. Slikt må komme senere i depresjonen når symptomene og depresjonen har mildnet eller blitt bedre. Ja jeg vet forskning viser til at feks trening er vidunderkur også mot depresjoner. Og at det kan bidra til å reversere, men jeg har selv sett at det kan virke motsatt også, fordi det kan bli ennå en ting som ikke mestres.

I tilfeller med tunge depresjoner så har jeg mer tro på adekvat behandling. At en får hjelp fra fagpersoner som kan hjelpe en med øvelser, teknikker og endring av tankemønster og automatiske handlinger. Få hjelp hos noen fagfolk som har nok kunnskap til å finne en behandlingsform som passer akkurat den pasienten og som således kan bidra til å løfte en person opp fra det aller mørkeste hull som gjerne følger tunge depresjoner.

Det er jo veldig mange teorier og tanker rundt behandling, noen er mer i skuddet enn andre men jeg tenker at fagpersoner innen psykisk helse er det som har best forutsetninger for å finne den behandlingsformen og hjelpen som trengs. Likevel så kan det være at det er en lang (kanskje årevis) prosess å komme tilbake til livet og være kvitt tungsinnet.
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke hos legen og fikk "diagnosen" nei, men jeg husker selv at jeg var ganske langt nede, og det varte i en lang periode. Forskjellen på å være litt deppa, og deprimert vet jeg, fordi jeg har opplevd begge deler.

Jeg husker det som fikk meg ut av det, og som jeg kanskje burde skrevet var at jeg fant ut av hva som gjorde meg deprimert. Når var jeg deprimert, hva gjorde meg deprimert, og hva var tankene mine som gjorde meg deprimert? Alle disse spørsmålene fant jeg ut av, og gjorde noe med de.

Jeg er enig i at å trene osv ALENE ikke hjelper, men det er sinnssykt viktig å drive med uttrykkene aktiviteter, fordi det er uttrykkelse som forebygger depresjon. Det motsatte av depresjon, er ekspresjon. Depression-expression.

Uttrykkelse kan bl.a. være trening, prating, dansing og å lage ting. Mange andre aktiviteter man kan bruke som uttrykkelse også, men det er bare noen eksempler.
Sist endret av MarkusHoAr; 5. april 2016 kl. 20:17.