View Single Post
Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Heisann, låner denne tråden til noen spørsmål jeg.

Jeg går første året på Studiespesialisering(allmenn), og jeg lurer litt på hva som går an og ikke går an i forhold til utdanning og slikt.

Til å begynne med, det jeg har lyst til å gjøre er å ta en mastergrad innen matte og kjemi på NTNU, og en doktorgrad innen fysikk på NTNU, etter endt VGS. Er dette mulig å gjøre samtidig, eller må man ta det tur for tur?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke hoppe rett på en doktorgrad, må fort ta en master først. Er lite du kan utrette som forsker uten kompetansen fra minst en mastergrad uansett.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å fortsette på M.I.T. etter endt doktorgrad i fysikk på NTNU. Egentlig så kunne jeg tenkt meg å studere realfag resten av livet så lenge jeg har vann, brød og tak over hodet, men jeg har hvertfall lyst til å ta en tur til M.I.T. før jeg kaster meg ut i arbeidslivet. Og for å øke sjansene for å komme inn på M.I.T. er det kanskje lurt å få en viss kompetanse på et litt mindre universitet, eller? Men da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre på M.I.T. hvis jeg allerede har tatt to mastergrader og en doktorgrad fra før på NTNU... Kan jeg f.eks. ta en doktorgrad i et annet felt innen fysikken?
Vis hele sitatet...
Hvis du har et mål om MIT vil jeg anbefale deg å gå NTNU og så dra på utveksling dit. Å dra dit etter endt doktorgrad blir vel isåfall som postdoc el, men det er uansett veldig langt frem i tid. Husk at hvis du har en doktorgrad så betyr det at du har en svært spesifikk faglig interesse, hvor det gjerne kan være andre universiteter enn MIT som har mer spennende forskningsgrupper. Det skal dog sies at det er mange som begynner på universitetet og har en kjærlighet for realfag og ønske om doktorgrad som etter hvert finner ut at det er lettere å få spennende utfordringer andre steder enn akademia...

Mulig dette ble litt rotete, men for å oppsummere; jeg vil studere matte, fysikk og kjemi. Jeg kommer nok til å starte på NTNU, ettersom det kanskje blir overambisiøst å hoppe direkte på M.I.T. etter VGS. Hva er det lurt å gjøre, og ikke minst hva kan jeg gjøre på NTNU før jeg evt. søker meg til M.I.T.? Jeg har heller ingen anelse om hva jeg skal jobbe med etter endt utdanning, så kom gjerne med noen forslag i forhold til det også.
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller fokusert på et noe smalere løp. Ta f.eks. fysmat på NTNU, velg fysikk eller matematikk (eller søk overgang til kjemi hvis du synes de fagene er morsomme) og så ta doktorgrad som det kommer. Å studere matte, fysikk OG kjemi til doktorgradsnivå er nok ganske urealistisk siden de aller fleste doktorgradskandidater holder seg til kun ett underfelt innen sitt fagfelt (f.eks. organisk kjemi, partikkelfysikk eller topologi).

Jeg ser jo selvsagt hvor du kommer fra - du vil ikke velge bort noe - men det er nå engang slik at vgs-fagene gir et ekstremt snevert bilde av hva realfag går ut på. Det er lett å tenke at man kan "mesteparten" av matten som finnes når man kan integrere og regne med normalfordelinger, men man er ikke egentlig ute av startgropa en gang. Jeg skriver fortiden mastergrad i anvendt matematikk ved NTNU og selv mitt forskningsarbeide er på et rimelig smalt felt.