View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du stiller urealistiske krav til hvor spesifik forskningen skal være for at du skal tro på den. Som sagt finnes det masse forskning som viser at økt tilgang på et generelt grunnlag gir økt forbruk med de konsekvensene det fører med seg. Er du uenig i dette?
Vis hele sitatet...
Jeg synes faktisk han har et godt poeng når han spør etter forskning hvor man ser på årsaksammenhenger og mer spesifikke sammenhenger jeg. Det er jo åpenbart at vi i Norge ikke ønsker alt alkohol-konsum bort, fordi da hadde vi bare forbudt hele greia. Spørsmålet blir da, hvilken del av alkohol-konsumet er god, hvilken er dårlig.. og hvordan påvirker tiltak disse to forskjellige delene?

Selv tror jeg at det er veldig bra at vi ikke selger alkohol i butikk da folk vanligvis drikker, type kvelden og natta, fordi mye innkjøpet vi forhindrer da er unødvendig og lite veloverveid. Det er rimelig å begrense tilgangen når mange mennesker frivillig har senket dømmekraften sin såpass betraktelig.

Jeg tror også at å utvide salgstiden til 1900 eller 2000 er en god ting, fordi jeg tror effekten den har på unødvendig/spontan alkoholforbruk er særdeles liten, men at den effekten man ser heller er folk som burde fått lov til å fa tak i alkohol som ikke får kjøpt. Mange har ikke alkohol liggende og blir man invitert på fest etter 1800 burde det virkelig være mulig å fortsatt få tak i noe.. i tillegg kommer den gruppa mennesker med rare arbeidstider og skiftarbeid (og dem er det veldig mange flere av enn mange liker å innrømme) som virkelig fortjener at vi ikke gjør livet enda vanskeligere for dem.


Jeg registrerer igjen forøvrig at verken du eller Mith er villig til å diskutere en sak mer inngående enn "se det er korreleasjon!", og at Mith igjen er stygg mot mot-debantene.
Sist endret av DumDiDum; 10. juli 2013 kl. 05:03.