View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Found

- Jeg husket at FlippedNormals-fyrene sa i Introduction to Compositing in Blender 2.8 (YouTube, 58min) at ~alt skulle i compositor etter rendring, og gull og grønne skoger
- blenderBinge sin Blender 2.8 Render Passes and VERY Basic Compositing [Old School but Beginner Friendly] (YouTube, 24min) ga et overblikk, og heldigvis finnes
- Beginner Series To Compositing In Blender 2.8 - Episode One av BailyDesign (YouTube, 32min) som er mer mitt nivå

- Etter å ha lekt litt med compositing, funnet ut av layout og Split Viewer, tok jeg en pause ved å bygge et tårn. Noe vil vel gribbene på nFF ha, annet enn Default Cube med farger eller blur, med Driver på #frame/2.5
- Hva med… en hel haug med default cubes? Stablet oppå hverandre, rotere neste lag 45º rundt Z-aksen, og skalert til 90% på X- og Y-aksen. Damdidam, blir pent og estetisk, damdidam, meditativt og fint, damdidam høre på lydbok, damdidam, fin anledning til å finne ut hvordan snapping fungerer (docs.blender.org), damdidam, etter eksperimentering viser det seg at det er viktig hvor man griper tak i tingen man skal snappe til en annen ting, damdidam…
- Hm. Må finnes en addon som kan gjøre dette fortere. No' noder elns. Kanskje litt Python, litt Curtis Holt…
- Heeey vent litt! Array modifier! Trenger bare 3 stykk:
- Duplisere kuben, og flytte den et hakk i X- og Y-retning
- Duplisere disse to, og flytte dem litt bortenfor, for basen
- Stable dem oppover, i Z-aksen

- Og så var det rotasjon. Ingen rotasjon i array-modifier. Fanken
- Screw-modifier? Nei. Ikke der heller

- Oooh, hva er egentlig Lattice-opplegget? http://Blender Lattice Modifier Blen...ramming Course (YouTube, 4min) forklarer bra. Så da vet jeg det

- Dette er en grei løsning: https://blender.stackexchange.com/qu...array-modifier
- Bortsett fra at resultatet knøvler seg. Tårnet roterer rundt Empty-en, som ikke er i midten av tårn-fundamentet. Rotasjonspunkt rundt 3D-cursor, og plassere den i midten med øyemål? Nope. Ingen innvirkning. Og om jeg plasserer Empty-en i midten der, forskyver hele greia seg
- Gråte- og frustrasjonsemoji, jeg vil jo ikke trykke på [Apply modifier]-knappene! Det ville vært et nederlag! (Og det funker ikke, og enda verre om jeg ikke trykker på den øverste først)

- Etter litt grubling og trykking i Shift+S-menyen:
- New Scene
- Shift+A -> [M]esh -> [C]ube
- gx2 for å dytte kuben til side
- Høyreklikk på kuben -> Set origin -> Set origin to 3D-cursor. Det er nemlig object origin array-modifiers går ut ifra
- Array modifier: X: -1, Y: 1
- Array modifier: X: -.5, Y: -.5
- Array modifier: Z: 1
- Shift+A -> [E]mpty -> [P]lain Axes
- Empty: Rotation Z: 45º, Scale X&Y: .9
- Array-modifier for høyde (Z): Object Offset -> velg Empty
- Up dat count (20)
- Vis hvor behersket og lite stormannsgal du er ved å ikke legge på 3 modifiers til, som ville resultert i 20*20*20 tårn, og ja det eneste i min Scene Collection er en kube og en empty, og nei PC-en min lagger ikke hva er det du snakker om jeg trenger vel ikke forandre N-menu -> View -> Clip End hvabehager

Det var artig å finne fram til en bra måte å gjøre det på, og jeg syntes det var litt rart at renderen ble litt blurry, men så kom jeg på compositing fra en bunke timer siden

- Alt før: 2t11m12s
- Skriving av denne posten, reproduksjon for tutorial: 51m55s
- Total: 3ish timer, har ikke finregnet på det enda

"Found" tenkte jeg først på som Moses i kurva, men så ender det opp med å bli at jeg fant denne løsninga. Huhei!
Sist endret av Jonta; 31. juli 2020 kl. 02:44. Grunn: La til forklaring på "Found"