View Single Post
Leser på nrk.no og bt.no at politiet vurderer masseinnsamling av DNA i denne drapssaken da de har få spor å gå etter. Så de har tenkt å teste alle menn som befant seg i Os sentrum den aktuelle kvelden. Dessverre nevner ikke noen av artiklene jeg linket til hvilken hjemmel i loven politiet benytter seg av for å gjennomføre dette. Hva sier loven om dette? Hvis ikke politiet har noen spor så er det greit å masse teste befolkningen? En annen ting jeg også lurte på i forbindelse med dette er hvordan går de frem for å finne ut av hvem som faktisk var i Os sentrum den aktuelle kvelden? Slik jeg ser det er eneste muligheten de har å innhente data fra mobil operatørene over alle mobiltelefoner som befant seg på det aktuelle stedet. Har politiet lov til det? Jeg var av den oppfatning at hvis politiet ville hente ut data om trafikken på en mobiltelefon måtte de få en rettslig ordre for den aktuelle mobilen og bare denne.
Personlig synes jeg dette begynner å bli litt i drøyeste laget, masse innsamling av DNA, overvåking av et stort antall mobiltelefoner, og hva skjer hvis du nekter å bli DNA testet, jo du blir selvfølgelig mistenkt.