View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Kjapp begrepsforklaring:
Vektorisering er prosessen med å endre et bitmap til en vektor, typisk ved å tegne over et bilde eller bruke automatisk image tracing.
PPI står for Pixels Per Inch, og dette beskriver hvor mange pixler i et bilde som vises per tomme når du ser på en skjerm. For de aller, aller fleste bruksområder så er PPI på 72 optimalt. Med dette mener jeg at de fleste dataskjermer i dag ikke er i stand til å vise mer enn 72 pixler per tomme, og derfor tjener det ingen hensikt å prøve seg på noe annet.
DPI er Dots Per Inch, og selv om mange forveksler begrepet med PPI, så er det absolutt ikke det samme. DPI beskriver hvor mange fysiske prikker med farget blekk en printer skal trykke på papiret for hver tomme. Om du skal ha 300 DPI, så vil det si at printeren smører 300 fargede prikker for hver eneste tomme på papiret (eller hva du nå enn trykker på).

Med disse tallene så kan du regne deg frem til hva som blir korrekt størrelse. Det krever at du holder tunga veldig rett i munnen, men det er ikke så komplisert som det høres ut som.

Når du lager et nytt dokument i Photoshop så får du opp 3 basisinnstillinger; bredde, høyde og DPI. DPI er merket "resolution" på engelsk (oppløsning på norsk, kanskje?), og du har en rullgardinmeny hvor du kan velge pixels/inch eller pixels/centimeter. I-en i DPI står for inch, så om trykkeriet ber om 300 DPI så blir det korrekt å velge 300 pixels/inch.

Om du da oppretter et dokument med utgangspunkt i centimeter, så vil Photoshop regne seg bakover og finne ut hvor mange pixler du skal se på skjermen mens du jobber. For eksempel, jeg oppretter et dokument på 25 ganger 25 centimeter med 300 DPI. Photoshop vil da gjøre følgende utregning:
25 centimeter = 9,84252 tommer (cirka)
9,84252 tommer ganger 300 DPI = 2952,756 pixler

Jeg får derfor opp et dokument som er 2953 pixler bredt og høyt (rundet av oppover). Når dette dokumentet printes, så vil det rett nok komme ut som 25 centimeter stort.
Sist endret av Moff; 3. august 2018 kl. 13:32.