View Single Post
Jeg er ihugga fluefisker, og vil gjerne fortelle deg hvorfor det er gøy.

For meg er det viktig å være ute i naturen, men med et formål. Å gå tur kan være deilig i blant, men å traske rundt i dagesvis er ikke for meg. Man trenger et mål, enten det er å bestige en topp, lete etter en sjelden snipe, plukke sopp, jakte eller fiske. Så fiske er et derfor et fint mål med turen.

Fluefiske er dessuten krevende. Det kan være krevende å få til schwungen på fluesnøret og skyte det ut. Man skal presentere flua skikkelig. Man skal lese elvestrømningene, se hvilke fluer som er på vannet, tolke vakene og være der til riktig tidspunkt. Klaffer alt dette, kan det gi fantastisk fiske. Hvis man i tillegg er i nord (kom nettopp hjem fra 10-dagers tur i Finnmark), kan man risikere å få store ørreter og røyer som kan slå personlige rekorder. Dessuten krever det hele mye planlegging. Det er utrolig viktig å forstå hvordan vassdragene fungerer, hvilke som huser harr og sik, og hvilke som huser ørret og røye. Man må forhøre seg med erfarne folk, ringe rundt og smiske for å få de virkelig gode tipsene. Halvåret før den årlige fisketuren bruker jeg mye tid på research og det bygger opp forventningene til turen.

Jeg tror det viktig å ikke isolere fiske som noe eget, men i kombinasjon med noe. Det er veldig deilig å komme seg opp på vidda, bære inn tunge sekker og leve et relativt primitivt liv hvor man må hente vann, lage bål og bale med ting som i en moderne hverdag er gjort i en håndvending. Hvis man attpåtil fanger en fin fisk som man kan steke på bålet så gir dette en deilig dopaminrush.

Fiske er gøy! Prøv det. Kjøp en billig #5 stang, WF-snøre og noen fluer. Les deg litt opp på det basale og prøv deg frem. Klaffer det kan det gi en fantastisk følelse

Slenger med et par bilder fra årets fisketur.



Sist endret av bendiks; 10. august 2021 kl. 08:41.