View Single Post
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Forsikringen må ellers kunne påpeke at manglende førerkort er den utløsende årsaken til et uhell. De kan ikke kreve regress sånn uten videre.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med kilder på det?
Hvis man f.eks sovner bak rattet uten førerrett, fronter på motorveien og ender opp halvveis under en lastebil, blir flydd avgårde i luftambulanse og på mirakuløst vis overlever så kan man risikere å måtte betale mange hundre tusner for skadene og selve utrykningen. Er grunnen til at folk sovner bak rattet at de ikke har førerkort?

En konsekvens som ser ut til å gå deg hus forbi når du kun snakker om bøter er sperrefrist.

Sitat av Veitrafikklovens § 24 a.
Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.
Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted.
Vis hele sitatet...
Men du hadde kanskje aldri planer om å ta motorsykkel lappen, så dette ble aldri noe problem for deg etter du ble tatt?

Til slutt vil jeg gjerne at du finner frem loven som tilsier at man kun får en bot, og at denne er på 8000kr. Hvis du er opptatt av kilder burde det være uproblematisk å legge de ved når du argumenterer.

Det eneste som står konkretisert om straff for brudd på veitrafikkloven er
Sitat av Veitrafikklovens § 31.Alminnelige straffebestemmelser
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud.
Vis hele sitatet...

Sitat av NodSquad
Fattern har jobbet i statens vegvesen i hundre år
Vis hele sitatet...
Sitat av NodSquad
Faren min pleide å ta nye elever på kjøreskolen sin og sette dem i rushtrafikken. Da lærer man clutch og manuell giring fort
Vis hele sitatet...
Er statens veivesen en kjøreskole? Kan nesten se sånn ut når man leser

Men uansett om han gjorde dette mens han jobbet for statens veivesen eller i forbindelse med opplæring av elever må jeg si det høres betenkelig ut. Ødelegge trafikkflyten midt i rushtrafikken, stresse elever(i stede for å øve på en parkeringsplass), øke risiko for ulykker. Er det sånn man får jobb i statens veivesen?