View Single Post
Ser mange her nevner saker der det har vært store tap av menneskeliv, og saker der drap og mishandling har vært utført på særdeles grov måte. Det er forståelig og jeg som mange andre vil nok omtale Utøya som muligens den saken som har satt seg som den ''verste'' hendelsen.

Likevel må jeg nok innrømme at saken(e) som har satt seg mest i mitt minne er om Stig Millehaugen. Hvordan en mann sverger til den kriminelle livsstilen på den måten og gang på gang viser nada intensjoner om å slutte, er ganske tragisk og interessant samtidig.

Først blir han dømt for to ran og får seks år i fengsel. Han rømmer senere fra fengselet og blir dømt for to ran til, der et av ranene har han tatt flere gisler og skutt mot politiet. Han blir så fengslet, men får tak i en pistol i fengselet og dreper en fengselsvakt og rømmer nok en gang. Blir tatt dagen etterpå etter at han meldte seg selv. Han rømmer så noen år senere og er noen måneder på rømmen, før han blir tatt igjen. Årene går og han slipper ut av fengsel. Er ute en liten stund før han igjen dreper en person, men denne gangen en gjengleder. Blir dømt for enda et drap og soner vel den dag i dag.

Det er helt sykt hvor mye alvorlig kriminalitet denne mannen har begått, til tross for at han har sittet fengslet i mer enn halvparten av sitt liv. Jeg husker sakene hans satt seg veldig dypt i minnet mitt, fordi det er sånne ting man ser på film og ikke skjer på ekte - i hvert fall ikke i lille Norge.

Synes det er rart at det ikke har blitt laget en skikkelig dokumentar om denne fyren, for det kan neppe bare være meg der disse sakene har satt seg skikkelig.
Sist endret av Filkor; 1. mars 2021 kl. 17:03.