View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du den må du gjerne forklare. Det er jo studier der pasienter får medisin eller placebo og der det ikke opplyses om evt. bivirkninger, feks fordi bivirkninger ennå ikke er kjent. Når da et stort antall av de som fikk medisinen rapporterer samme bivirkning, mens placebo gruppen ikke har mange treff på akkurat den type bivirkning så er det vel grunn til å tenke at da har det ikke kun med forventning å gjøre?

Husker ikke i farten, men så en dokumentar en gang som viste prosessen for å få godkjent nye legemidler, og det måtte ganske store tester til på mennesker før medisinen ble godkjent.

Hvilke rusmidler er det du tenker på forresten?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lett å svare på hva TS spør om uten å definere bivirkninger. Så jeg prøvde å gjøre dét.

Hvis spørsmålet er om det noengang vil finnes et rusmiddel som ikke kan ha negative konsekvenser, er svaret nei. Men det er jo ikke unikt for rusmidler. Forskjellen mellom medisin og gift er som kjent dosering, og du kan overdose på gjørme hvis du spiser nok av det, eller gni et tynt lag på fjeset for å eksfoliere porene. Det kommer aldri til å finnes noe som ikke kan ha negative konsekvenser, og jeg tenker derfor at det ikke er et nyttig svar i seg selv.

Hvis man skal skille en virkning fra en bivirkning, må man ha en intensjon om hva utfallet av noe skal være, altså en forventning.
Jeg tipper begrepet bieffekt / effekt stammer fra kjemikalie-, og legemiddelindustrien.

Det man forventet var behandling av kreft, det man fikk hadde dessverre noen bieffekter.

Bieffekter kan være subjektive på (minst) to måter, du som inntar et kjemikalie forventer noe, og dette kan påvirke effekten du får, det du får som du ikke forventet, som ikke var årsaken til at du tok det du tok, er en bieffekt. Du, Pfizer, setter i gang en omfattende prosess for å prøve ut et nytt legemiddel på mennesker, det du ser er mer enn du forventet. Disse sekundære (til din intensjon), kjipe effektene, kaller man bieffekter som legemiddelselskap, men dersom intensjonen er noe annet, og du forventer å produsere noe som skal skade noen, er de ønskede effekter, selv om det du har er det samme.

Intensjon er kanskje et like dekkende ord som forventning.
Ettersom alt kan ha negative konsekvenser (jeg kommer iallfall ikke på noe som ikke kan det), blir det et spørsmål om noes forventede risiko for noe. Du kan aldri få noe uten noen grad av risiko i virkeligheten, men om det er snakk om rusmiddel med lav risiko for død eller skade ved riktige doser er lista ganske lang, om det er snakk om forventet risiko for bakrus, avhengighet eller fysiologisk skade (vanlige eksempler på bieffekter i russammenheng) er risiko for dette med LSD, Psilocibin-sopp, DMT osv såpass lav at disse ikke er å regne som bieffekter. Man kan forestille seg at det kommer flere avarter av disse stoffene med samme (u)skadeprofil i fremtiden.
Sist endret av Bær; 21. oktober 2020 kl. 01:21.