View Single Post
Sitat av bigdaddy Vis innlegg
Men mitt testosteroninvå er ganske normalt. Da kan jeg vel gå utifra at kortisolen mitt er bra og? Kortisolet kan vel ikke være høyt om jeg har et normalt testo nivå?
Vis hele sitatet...
Riktig nok så har disse 2 hormonene samme grunnlag altså stoffet kolesterol.
Men testosteron er et kjønnshormon fra ballene, men (glyko)kortisol er stresshormon fra nyrebarken, hypotalamus (hjernen) og hypofysen (hjernen).

Altså testosteron gjør at du får hår på ballene og grov stemme.
Mens (glyko)kortisol motvirker virkningen av insulin, har en finger med i spillet til dannelsen av beinskjørhet, det påvirker balansen mellom ioner av kalium og natrium, det demper immunforsvaret og det demper betennelsesreaksjoner. På grunn av de to siste virkningene, så er kortisoner et av de viktigste våpnene mot COVID19 i rett dose til rett tid. Altså når et immunforsvar aktiveres, så blir det skilt ut en gruppe proteiner med navn cytokin. Når immunforsvaret går bananas, så er dette på grunn av en "cytokinstorm". Det er mest sannsynlig dette som drepte under spanskesyken (pandemien under siste del av første verdenskrig) og mye av det som dreper COVID19 pasienter. Da injiseres litt kortisol, så en demper utskillelsen av cytokiner.

Så til saken: Ser du noe sammenheng mellom nivåene testosteron og kortisol? Slik du har forstått det, så kan f.eks. kvinner eller balleløse menn ikke da ha kronisk stress (kortisolstress)... Noe dem opplagt har. Mens mange som har mye testosteron har lite stress. Begynn å gå litt til legen din du...