View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler jeg hijacker tråden litt MEN det er relevant så here it goes!

Har også en far som jeg misstenker har drevet psykisk vold oppigjennom årene, men er usikker da jeg ikke helt klarer å sette fingern på det! Men han har fått meg til å føle meg dårlig til tider, typ "du er lat, se på meg jeg trener å er verdens sunneste" han sier det ikke direkte, så er vanskelig.. Føler også jeg må gå på eggeskall for å ikke gjøre han forbannet.. Men når han først blir forbannet er det ikke raserianfall, men type rolig sint, noe jeg syntes er mye værre!

Tok han også i å lyve her om dagen på en avtale han skulle holde mellom meg å han, når jeg konfronterte han ble han forbannet å kjefte på meg siden jeg trodde han løy. Har egentlig innsett denne personen har gjort mye skade på meg oppigjennom årene. Klarer ikke å dra i familieselsskap med han for da kommer hersketeknikkene, totalignorer meg, snakker med andre som om jeg ikke eksisterer..

Men syntes ALT DETTE har vært så vanskelig, ER DET PSYKISK VOLD? Er det derfor jeg har så dårlig selvtillit ?? Føler meg trenger hjelp men klarer ikke å sette ord på noe av det for det skjer så "smooth". Men klarer ikke å være meg selv rundt han
Vis hele sitatet...
Høres ut som faren min. Hvorvidt det er psykisk vold er jeg usikker. Hvis man blar opp tegn og definisjoner innenfor psykologi-vitenskapen, så ja, men det finnes klart verre fedre der ute, ikke så få av dem heller.

Jeg synes man burde se på saken fra begge sider og ikke legge hele ansvaret på foreldrene. Sant nok at størsteparten av ansvaret ligger på dem - det er tross alt de som har valgt å påta seg jobben av å oppdra barnet, de har også mye mer livserfaring og makt i forholdet. Men de er fortsatt mennesker med sine flaws. Og miljøet ditt påvirker oppdragelsen din minst like mye. Det er en vanskelig sak, men poenget er at hvis man føler at forelder-barn forholdet tærer mye på en, så bør man distansere seg og forsøke å ikke se på foreldrene som djevler.

Snakkende Rån: Tror ikke nødvendigvis at jeg har en hjerneskade, men en eller annen neurotransmitter-ubalanse, godt mulig. Da dukker det opp et spørsmål om hva som kom først - ubalansen som fører til psykisk ubehag, eller psykisk ubehag som førte til ubalanse som forårsaket ytterligere ubehag? Jeg kan helt klart si at jeg ikke har hatt en så pass ond mentalitet alltid. Jeg har en tendens til å skifte perspektiver, meninger og utsikt på verden noen ganger ila et år. Ganske stor ego har jeg også, så det er mulig at jeg ego-tripper.

Full Gaupe: Siste gang jeg gjennomgikk en utredning hos psykolog, ble det blant annet antydet at jeg har mange trekk fra Borderline, men fyller ikke nok kriterier for å få det som diagnose. Måtte dessverre avbryte utredningen av private årsaker. Jeg er ikke suicidal, ei heller er jeg redd for å bli forlatt. Diagnoser er ikke særlig til hjelp egentlig, jeg ender opp med å identifisere meg med sykdommen og får det verre med meg selv. Lettere å tenke på seg selv som frisk med litt problemer som man finner ut av gjennom livets løp. Med det sagt, skal jeg absolutt søke hjelp for å kunne få nyttige innspill og andre perspektiver fra noen som er opplært.