View Single Post
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Knivene som er ulovlig i norge er springkniver, batangakniver og stiletter. Altså er karambitter helt lov. Karambiter selges til og med av norske forhandlere (kniveksperten.no).

Så lenge knivene ikke tilhører en av de tre gruppene som jeg nevte er de lovlig. Du kan fremdeles få noen ganske fete kniver med rask åpningsmekanisme uten at de er automatiske. Se spyderco paramilitary 2. Den er helt uten fjær eller lignende automatisk åpningmekanise, men åpnes alikevel veldig fort.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...904#shareModal
Vis hele sitatet...
Hvis du tror at alle typer kniver bortsett fra de tre du nevnte er lovlig, så har du misforstått. Se min uthevning

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, (...) spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
Våpenloven går dermed veldig bredt ut. Så vidt jeg har forstått er karambitter i beste fall i gråsonen, så det å si at de er helt lovlige er misvisende. Alle søk rundt lovlighet av karambit tilsier at de er ulovlige, og jeg kjenner personer som har fått karambitkniver stoppet i tollen. Hvorfor kniveksperten.no selger karambit kan jeg ikke svare på, men det er vel et resultat av at den typen ikke eksplisitt er nevnt i våpenloven.