Tråd: Kollagen
View Single Post
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
Leddplager, hud, hår og muskelrestitusjon. Håret mitt er definitivt mer glattere og mørkere, hårstråene knekker ikke som før og det ligger ikke hår på pulten min etter at jeg har vært i ro med pcen en stund som før. Fjeset mitt har mindre knurver også og har en mer gyllen farge.

og knaker mindre i leddene når jeg beveger armene. Naturligvis løser ikke kollagen all slags plager alene, men jeg har generelt forbedret kosthold etter hvert og kollagen er absolutt en bra del av et bedre kosthold sammen med trening.
Vis hele sitatet...
Du skal jobbe veldig hardt med å ikke få i deg nok aminosyrer gjennom et normalt kosthold, inkludert de essensielle.
Du trenger ikke engang å spise alt i form av høyverdig (komplett) protein. Selv vegetarianere klarer dette fint ved å spise f.eks. ris og bønner i løpet av en dag.

Å spise (inert) kollagen for å spesifikt forbedre leddfunksjon er som å spise keratin for å få bedre hår.
Eller for å sette det helt, helt på spissen – som å spise hjertet til en fiende du har beseiret for å få styrken og motet hans.


Jeg vet ikke hvor mye du vet om anatomi og biokjemi, men hele fordøyelsesprosessen er nesten bare én stor hydrolyserings-reaksjon. Enzymatisk nedbrytning av proteiner i fordøyelse er flere trinn med hydrolysering før du står igjen med enkeltaminosyrer, som så blir tatt opp i tarmen. Enzymene (proteaser, peptidaser, m.m.) som bryter ned proteiner har spesifikke virkeområder. Det er denne spesifisiteten som gjør at f.eks. kollagen ikke kan brytes ned i vår fordøyelse.

Kjøttetende dyr har en annen type fordøyelse og et bredere spekter av enzymer som gjør at de kan håndtere «tyngre» produkter, slik som bindevev og bein.
Dog, selv disse har problemer med f.eks keratin, som er et annet strukturprotein en finner i hår, fjær, pels og klør.

Når du sier du har hatt god effekt av å spise kollagen, tenker jeg at det kan være andre grunner til dette. Jeg ser at det ofte blir tilsatt vitamin C i diverse kollagenprodukter. Hvis det er noe som hjelper kroppen med å opprettholde bindevevet er det vel vitamin C.
Det skal godt gjøres å ikke få i seg nok av det også, men hvis du aldri spiser frukt og grønnsaker, kan en ekstrem konsekvens være skjørbuk.
En mangelsykdom som gjør at bindevevet i kroppen ikke fornyes og opprettholdes slik det gjør hos en frisk person.

Det er også andre vitaminer og sporstoffer som påvirker hud og hår, som for eksempel B2, B6 og vitamin E. Hvis sprø negler og tørt hår som brekker av er noe som kommer og går, kan det være verdt å ta en blodprøve for å se om du har mineral- eller vitaminmangel.
Eller det kan være en av hundre andre ting. Tørt/kalt klima, stress, for hyppig dusjing, hårprodukter, dårlig søvn, etc. spiller også inn på om håret blir tørt eller ikke.


TL;DR du har kjøpt «ferdigfordøyd» gelatin, men det gir deg ingenting et vanlig kosthold ikke hadde gitt deg for en brøkdel av summen.
Det har ingen dokumentert effekt, men det er ikke farlig, bare kostbart.
Sist endret av Svartbak; 30. januar 2019 kl. 16:38.