View Single Post
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Mener du at det er galt å være en wahabi, eller bare påpeker du at dette negative kvinnesynet kom noenlunde likt med wahabismen av ukjente(?) årsaker?

Wahabier er da bare folk som følger skriftene til Abdul Wahab.
Har selv lest noe i en av bøkene hans (Kitab at Tawheed), og jeg klarer ikke se hva som er så ekstremt med han.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg bruker begrepet unøyaktig: men mitt inntrykk er at det kvinnesynet har blitt importert samtidig med den nye konservatismen, primært igjennom Saudi-finansierte religiøse skoler. Dette inntrykket stammer fra pakistanere jeg har pratet og diskutert med, samt de få artiklene i Foreign Affairs det har vært om temaet. Det er definitivt sannhet i den observasjonen, men jeg er usikker på hvor mye.

Jeg har dessverre ikke vært i Pakistan selv enda, og da er det fryktelig vanskelig å vurdere sannhetsgraden i diverse påstander.

Min erfaring er at selv norsk-pakistanere har et mer kvinnefiendtlig syn enn den jevne urbane Pakistaner (dvs fra sørlige halvdelen). Har møtt og tilbragt ganske mye tid sammen med flere av dem i Dubai, på universitet her samt at man møter endel når man reiser. Underviste jo også på Hellerud, så fikk en rimelig god oppfatning av hva som var gjengs meninger der iallefall.
Sist endret av DumDiDum; 16. juni 2013 kl. 01:22.