View Single Post
Jeg har alltid følt meg utenfor debatten om at Facebook og andre sosiale medier overvåker og lagrer all mulig informasjon om sine brukere. Jeg har alltid ment at det er ditt eget ansvar å ikke offentliggjøre noe du ikke vil skal være offentlig for alle. Du velger selv om du vil dele bilder av fest og fyll til alle som er interessert. At forskjellige aktører på internett genererer reklame tilpasset forskjellige målgrupper burde ikke overraske noen. Hvis du på Facebook er registrert som født i 1900, så risikerer du å få reklame for rynkekrem og bleier for voksne. Alt du gjør på Facebook foregår under amerikansk jurisdiksjon, og mange nordmenn er kanskje ikke klar over at frihet i USA betyr noe helt annet enn det gjør i Norge.

Jeg vet godt hva Facebook gjør med informasjonen vi oppgir. De samler mest mulig spesifikk informasjon som de selger videre. Akkurat som alle andre firmaer som driver med reklame, og dette er big business. Alle brukerne har godtatt at deres aktivitet på Facebook skjer etter Facebook sine retningslinjer, og de har de ingen strengere sanksjoner enn å kaste ut brukere som ikke følger alle retningslinjene. Dette er et privat firma som tilbyr en gratis, annonsebetalt underholdningstjeneste. De er ikke kommunen, politiet eller banken min, og nettopp derfor mener jeg at visse ting har de faktisk ingenting med.