View Single Post
Positivt om Islam:

Jeg liker at hvordan bønn praktiseres fem ganger om dagen. Jeg tror jevnlig bønn og meditasjon er svært positivt. At man fem ganger om dagen vender seg mot mekka og til noe større enn seg selv - tror jeg kan hjelpe mennesker til å leve mere eksistensiellt og åndelig. Dessuten synes jeg måten bønn praktiseres på i Islam er vakker. Når hundrevis av mennesker kneler i samme retning er det noe estetisk over det hele som tiltaler meg.

Jeg har sansen for Ramadan. Jeg tror faste og avholdenhet er positivt for åndelig utvikling. Alle burde prøve å faste en periode IMO.

Jeg har veldig sansen for avholdenhet mot alkohol. Unektelig mere positivt enn negativt for åndelig vekst.

Jeg liker at muslimer følger regler innen sin religion mere seriøst enn for eksempel dagens kristne. Dagens unge kristne praktiserer sex før ekteskap og drikker ofte alkohol etc - og eller driter ganske flatt i retningslinjene innen religionen, så lenge man tror på Jesus er det greit... Sånn sett har jeg mye mere respekt for en praktiserende muslim enn en kristen som følger sin egendefinerte religiøse praksis.

Jeg liker at moral og ren livssførsel er noe som opphøyes. Unektelig positivt.

negativt:

Siden Islam er Allahs ord - uten rom for særlig med tolkninger i tiden, gir dette støtte til fundamentalistisk forståelse som kan føre til mange a vproblemene man ser med f.eks ekstremisme.

Det er ingenting i koranen som sier at kvinnen skal bruke hijjab eller burka el.l. Men slik islam praktiseres kulturellt på dette punktet er jeg skeptisk. Personlig tror jeg disse plaggene fører til seksualisering av noe naturlig (altså virker mot sin hensikt - og hvertfall fører til mere seksualisering/mindre respekt av ikke troende kvinner som kler ser mere utfordrende). Flørt og samkvem mellom kjønn tror jeg er noe positivt.

Politisk Islam... Meget skeptisk til sharia lovgivning og et samfunn som styres etter islamske prinsipper. Kanskje hvor min skeptisk til Islam er sterkest. Om det ikke hadde vært for at islam er politisk, har jeg svært få innvendinger til denne religionen.
Sist endret av Bearass; 31. mai 2013 kl. 12:59.