View Single Post
Vel la meg forklare dette først vil jeg studere 'Islam - Fortid og nåtid', som valgfag på universitetet. Dermed vil jeg gjerne diskutere teologi av islam og se andres tro om islam.

En av de mest kjente og underlige ord i det 21. århundre er tolkningen av "jihad", hvor historiske hendelser og bruken av Koranen ut av sammenhengen som fremgår av Aslans (2009) har tillatt islamske ekstremister i å bruke sin egen tolkning av jihad. Milton-Edwards (2004) uttalt at jihad er et arabisk ord som er definert som en "kamp" eller for enkeltpersoner å arbeide for en edel sak med besluttsomhet. Men vestlige forfattere som Ewing (2009) hevder at jihad begynte som en "hellig krig" under det 7. århundre da Muhammed angrepet de vantro (ikke-muslimer) i Mekka, og snart begynte en kampanje mot kristendommen og jødedommen. På denne bakgrunn den beste definisjonen av jihad er vist i Koranen da Muhammed, etter å angripe Mekka, oppga at de hadde returnert fra en "mindre jihad til større jihad». Dette betydde at slaget eller jihad i Guds øyne var ikke større enn den indre kampen for sann underkastelse til Gud. Men som det fremgår av Moore (2007) "jihad som mange religiøse termer, kan brukes eller misbrukes av ulike grupper til å rettferdiggjøre sine religiøse, militære og politiske mål" (2007, 138).

Et eksempel på dette ble vist i løpet av 1960 av Sayyid Qutb, som mente at den vestlige sivilisasjonen var en fiende av islam og at Jihad ikke bare skal praktiseres for å forsvare islam, men heller å rense sine ideologier ved å angripe vestlige samfunn eller andre sektorer Islam (Hayes, 2005). Som det fremgår av Musallam (2005) selv om Sayyid Qutb døde i 1966 hans ideologier av Jihad, ble en innflytelsesrik del av Osama bin Ladens liv, som begynte å forkynne at Koranen (05:51) spesielt uttalt at jøder og kristne var ikke beskyttere av islam, men heller hverandre og dessuten må aldri stole på.

Referanse:
Ali, Tariq. 2002. Sammenstøt av fundamentalisme: korstogene, jihads og modernitet. Verso utgiver. New York, USA
Milton-Edwards, Beverley. 2004. Islam og politikk i cotemporary verden. Universitetsforlaget. Cambridge, Storbritannia.
Ewing, Roger. 2009. Det er skrevet sjokkerende fall i USA. AuthorHouse. Bloomington, USA.
Moore, James. 2007. Pensum og undervisning dialog. Ed Slater, Barbara Stern, vol. 9, No.1 og to. Information Age Publishing, Amerika. PP 131-148
Hayes Laura.2005. Al-Qaida: Osama bin Ladens nettverk av Terror. Doctahansen.com. http://doctahansen.com/wordpress/wp-cont...nopsis.pdf

Så mitt spørsmål er, hva du synes om islam? Hvis du tenker på det positivt, hvorfor? Eller hvis du tenker på Islam være negativitet, hvorfor? Videre tror du Islamphobia vil endre seg i årene som kommer?