View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av dåven Vis innlegg
Såklart, men det binære valget mellom å si hva man mener uansett hva og ikke si noe eller lyve for å ikke såre følelser, er vel fundamentet på hvordan en sosialiserer med andre?
Vis hele sitatet...
Som folk sier til deg: det er ikke et binært valg. Du stiller opp en falsk dikotomi.

Det er mulig å være ærlig eller uærlig, det er mulig å være frempå eller tilbakeholden med meninger, det er mulig å være ærlig på en konstruktiv og en mindre konstruktiv måte.
Viktigst: alt dette er grader og ikke binære valg.

Sitat av dåven Vis innlegg
Ta f.eks. en overvektig person som lett blir andpusten ved å gjøre det mest basise av fysisk aktivitet. Hen har to kompiser: Kompis1 er ærlig om de negative sidene med overvekten og anbefaler trening/diet evt. oppsøke spesialist. Kompis2 derimot velger å ikke si noe i frykt av å såre følelser og miste vennskapet. Hvis overvekten noen gang kommer opp som samtaleemne, velger kompis2 heller å gaslighté og gjøre overvekten til å en positiv egenskap.
Vis hele sitatet...
OK, la oss ta en kjapp demo i "ærlighet": vi tar utgangspunkt i eksempelet ditt om overvekt og at det er håpløst, fordi det er håpløst. Med det i mente, kan jeg formulere meg f.eks.:

1) Dette er én måte å se det på, men en unyansert en. Du går glipp av kritiske momenter som gjør at poenget ditt bommer. Selv om personlig ansvar alltid vil være en faktor, er det svært få som blir overvektige fordi de tror det er sunt, eller uten å vite om helserelaterte/psykososiale ulemper ved å veie for mye. Kommentarer om det føyer seg sannsynligvis inn i en lang rekke hint om/harselas med vekten deres. Dette hjelper beviselig ikke, men kan derimot medføre enda mer skade. Du bør vurdere dette nærmere før du gir noen råd.

eller

2) Hvis du tror at "å være ærlig" betyr å lekse opp for overvektige venner om hvor fælt det er, tipper jeg ei uke før du ikke har noen igjen. Det er en totalt virkelighetsfjern, nedlatende, forkastelig og ignorant holdning, både med tanke på selve overvekten og hva det sier om dine sosiale ferdigheter. Det er innlysende for de fleste: folk blir ikke overvektige fordi de tror det er kjempesunt, eller fordi folk ikke har mast nok på dem, eller ikke uglesett dem nok. Slibrige kommentarer om folks utseende og vekt er idiotiske, skadelige og virker mot sin hensikt. Hvis du ikke makter å forstå det, vet jeg ikke om det er håp for deg - ingen med det aller, aller minste bakgrunnskunnskap om området kunne lallet seg fram til denne driten i halvsøvne. Skjerp deg.

Skjønner? Personlig får sammenlikningen meg til å lene meg drastisk i retning det mer "ærlige" #2, men så var poenget at jeg ikke hadde trengt å skrive det, eller i hvert fall ikke akkurat sånn. Hvis diskusjonen faktisk omhandlet overvekt og jeg ville lære deg om det, ville du gått rett i vranglås - samme hvor mye du tror at du elsker ærlighet.

Sitat av dåven Vis innlegg
Den yngre versjonen av meg ville syntes at kompis2 var en kynisk jævel, rendyrka søppelmenneske som bidrar til å bedritne samfunnet, men den nåværende meg har skjønt at samfunnet er bygd opp på en måte der alle er for seg selv og din eneste oppgave er å tenke på din egen velvære, for det er slik hjula på individualistiske samfunn spinner. Å vise empati er primitivt, det er skadelig for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Interessant. Du har altså vært innom en riktigere, behageligere, mer respektfull, mer produktiv tilnærming - og endte opp her. Bra jobba(!)

Igjen, er bare ærlig.
Sist endret av robhol; 24. januar 2023 kl. 18:07. Grunn: formatering