View Single Post
Sitat av dåven Vis innlegg
Såklart, men det binære valget mellom å si hva man mener uansett hva og ikke si noe eller lyve for å ikke såre følelser, er vel fundamentet på hvordan en sosialiserer med andre?
Vis hele sitatet...
Ja, sosialisering er absolutt en faktor, men allerede her strekker vi oss godt utover oppdragelse.
Det er derfor jeg stusset på pollen, som ikke vil gi deg noen nyttig informasjon.

Sitat av dåven Vis innlegg
Ta f.eks. en overvektig person som lett blir andpusten ved å gjøre det mest basise av fysisk aktivitet. Hen har to kompiser: Kompis1 er ærlig om de negative sidene med overvekten og anbefaler trening/diet evt. oppsøke spesialist. Kompis2 derimot velger å ikke si noe i frykt av å såre følelser og miste vennskapet. Hvis overvekten noen gang kommer opp som samtaleemne, velger kompis2 heller å gaslighté og gjøre overvekten til å en positiv egenskap.
Vis hele sitatet...
Forferdelig eksempel med smak av hersketeknikk - fordi du igjen styrer premissene for hvordan personene interagerer med hverandre med et meget snevert syn.
Det er faktisk så banalt at jeg ikke vet hvordan jeg skal gripe det an og lar det derfor være med det.


Sitat av dåven Vis innlegg
Den yngre versjonen av meg ville syntes at kompis2 var en kynisk jævel, rendyrka søppelmenneske som bidrar til å bedritne samfunnet, men den nåværende meg har skjønt at samfunnet er bygd opp på en måte der alle er for seg selv og din eneste oppgave er å tenke på din egen velvære, for det er slik hjula på individualistiske samfunn spinner. Å vise empati er primitivt, det er skadelig for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Greit, takk for meg.