View Single Post
Snakk med banken, min erfaring er at de ikke har regler uten unntak der heller. Nå skal det riktig nok sies at det er vanskelig å få mer enn 5X inntekt, og det er gode grunner til det forsåvidt. Likevel har jeg flere i min bekjentskapskrets som har fått til mer og mindre kreative avtaler med banken. Blant annet var det en kompis som slapp å innbetale egenkapitalen han hadde, tror han fikk beholde den til oppussing om jeg ikke husker feil. Han hadde dog høy årslønn. En annen kompis fikk med foreldre som kausjonister på en del av lånet, slik at når han hadde betalt ned den kausjonerte summen av lånet var foreldrene "fri". Husbanken kan også være behjelpelige med mye, og der kan det være lettere å få lånt 100% av boligprisen. Kjenner faktisk også til et tilfelle, som er kontroversielt og helt i gråsonen, der en jeg kjenner var kompis med en eiendomsmegler som stakk innom og laget en ekstra raus verdivurdering som han siden kunne benytte ovenfor banken.

Fremtidig forventet lønnsinntekt teller selvfølgelig noe, men det er jo ikke noe banken kan stole 100% på med mindre du har noe kontraktfestet med jobben, eller kan vise til at du f.eks gjør ferdig en Mastergrad neste sommer som gir deg 50.000 mer i årslønn f.eks.

Det enkleste og kanskje mest effektive er å ta utgangspunkt i det du har i inntekter i dag, og lag deg et realistisk budsjett som du legger frem for banken. Ta utgangspunkt i Sifo sitt, men slank det. Vis banken at du mener alvor, kjøp billig bil, selg motorsykkelen / snøscooteren og andre dyre leker og vis med budsjett at du kan klare å leve billig med tanke på mat, abbonementer, transport osv. Poenget er, at jeg og du kan få til heeelt ulike ting med samme årslønn, avhengig av hvordan vi disponerer midlene våre. Du må vise at du har råd til å sitte på leiligheten, også når rentene stiger etter Koronakrisen.
Banken tar jo pant i leiligheten, og vil ha igjen pengene sine dersom du ikke betaler tilbake. Da kommer de til å kreve salg av leiligheten, og har banken uflaks har boligprisene falt f.eks 10%. Derom du da ikke har betalt ned lånet 10%, taper banken penger. Det er de svært lite interessert i, det er derfor de har krav til egenkapital og nedbetaling

Lykke til!