View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
. Jeg tror vi alle gjør oss skyldige i å akseptere velstand på bekostning av andres ulykke, så lenge det er tilstrekkelig distansert fra oss (eventuelt usannsynliggjort nok), i en eller annen grad.
Vis hele sitatet...
Dette er veldig interessant, og noe vi burde diskutere i langt større grad. Tekstilbransjen er et godt eksempel. Hadde man heller holdt arbeiderne som slaver i Norge så hadde de nok hatt bedre levestandard og rettigheter, men det ville selvsagt vært uhørt. Men så lenge det er i Bangladesh er det helt greit. Både som samfunn og som enkeltforbrukere godtar vi det helt knirkefritt. Det er nok først og fremst på samfunnsnivå noe må gjøres, jeg synes i alle fall det er forferdelig vanskelig å finne pålitelig informasjon i klesbransjen, og hadde jeg følt meg trygg på hvilke kjeder som var "rene" og ikke så hadde det påvirket valget mitt og sikkert mange andres. Vi kan jo faktisk ikke slutte helt å gå med klær, sånn tilfelle. Vi ikke kjøpe sex.

I kjøttbransjen virker det som folk har økende bevissthet. Problemet er at det er stort sett umulig å skille på ulike driftsformer i butikken, utover økologisk/ikke-økologisk. REKO-ringer er er godt alternativ som jeg anbefaler. Man kan gjøre en del ved å styre unna enkelte kjøttslag i butikken også.

Det er klart det er vanskeligere å reagere når vi ikke ser det. Eller rettere sagt, det er lettere å la være å reagere. For man ønsker jo ikke å ta inn informasjon som gjør det vanskelig for seg selv (noe disse diskusjonene er gode eksempler på). Derfor er det viktig da, at noen filmer i de grisehusene, og viser oss bilder av barnearbeiderne, sånn at flere ikke klarer å lukke øynene. Jeg er glad noen viser meg det. Det er vel derfor jeg bare ikke klarer å gi meg i disse uendelige debattene her inne heller. Ikke at jeg har overbevist noen da, så vidt jeg har fått med meg, hehe.

Jeg tipper også at mange sexkjøpere overbeviser seg selv om at sannsynligheten for at akkurat denne ene prostituerte egentlig har det ganske bra, er mye større enn den egentlig er. Det gjør det jo selvfølgelig lettere å svelge.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg også, men jeg tar kanskje feil av prosenten andre veien. Uansett, sannsynligheten er bare én faktor å vurdere. Konsekvensen dersom sannsynligheten inntreffer er like viktig. Ja, kanskje jeg tar fullstendig feil og 90% av prostituerte er frivillige og fornøyde. Men er 10% sjanse for å utnytte noen seksuelt ok odds? Vet folk egentlig hva gjentatt misbruk gjør med et menneske? Om det så var 1% sjanse så hadde det ikke vært ok for meg.