View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du misser poenget litt, som jeg utdypet ytterligere i det forrige innlegget mitt.

Jeg mener ikke å si at du ikke kan påvise følelser som en biokjemisk reaksjon. Du kan definitivt måle fysiske endringer som forbindes med visse typer følelser. Det betyr imidlertid ikke at du kan vite med absolutt sikkerhet at personen du undersøker har en indre opplevelse av disse følelsene. Det er teoretisk sett mulig at du er det eneste bevisste vesenet i universet, og at alle andre kun er biologiske roboter som reagerer på inputs uten at det egentlig er noen hjemme

Det er ingen verktøy du kan anvende som lar deg direkte observere et annet menneskets bevissthetsstrøm. Du er fanget i ditt eget subjektive perspektiv, og det eneste du med absolutt sikkerhet kan vite, er at du har en opplevelse.

Som sagt, et filosofisk perspektiv som trekker usikkerheten ut i det ekstreme, men like fullt et gyldig perspektiv.
Vis hele sitatet...
Hvis vi forholder hos til forutsetningen om at ingenting er overnaturlig så må jo også denne indre opplevelsen være et resultat av fysiske reaksjoner, dog på at langt mer komplekst og/eller mikroskopisk nivå.

Utifra et logisk utgangspunkt, er det noen grunn til å tro at det er en vesenforskjell mellom din indre opplevelse av bevissthet og hjernens reaksjon på frykt?

På samme måte som at vi alle opplever frykt - en følelse vi forstår den fundamentale mekanikken bak; tror du ikke den "indre opplevelsen" vil kunne kartlegges en dag i fremtiden?

Vi er jo tross alt bygget opp av de samme byggestenene som følger de samme naturlovene, "den indre opplevelsen" er det vel ingen grunn til å tro er overordnet disse?

(Ikke svar til mental under her)
....Sagt med andre ord: Gjenskaper vi funksjonen til hjernen eksakt så vil det dermed være en bevissthet.

Og om vi bruker sannsynlighetsloven så er det rimelig umulig å anta at vår menneskelige bevissthet er det eneste formen for bevissthet som naturlovene tillater.

Å tro at det ikke er mulig å skape genuin kunstig intelligens er i mine øyne på linje med å tro at dette er den ene planeten i universet som har liv på seg. (Enhver person som kan sannsynlighetsregning vet hvor umulig det er),
Sist endret av Tøffetom; 3. mai 2015 kl. 08:59.