View Single Post
Sitat av Detectable Vis innlegg
Det er jo og enkelte som mener, og jeg synes det er fascinerende selv samme hvor klin umulig det er å bevise; At alt i naturen er bevisst på sin egen måte, og det er kun hvor komplekst et system er som avgjør hvor bevisst det er.

Dette vil jo og si at ingen organismer egentlig har ordentlig fri vilje, og at vi bare er passive observatører til en nevrologisk opplevelse basert på årsak-virkning. Følger vi samme tankegang vil og en datamaskin ha bevissthet på sin egen måte, men den vil være så forskjellig fra vår egen at vi ikke kan sette oss inn i hvordan den har det.
Vis hele sitatet...
Interessant, helt klart. Dette avhenger veldig på definisjonen av bevissthet. Jeg tror mye av personligheten og senere tankemønstre er determinert ved fødsel. Enkelt forklart mener jeg du er disponert (genetisk) til å reagere på a måte på x situasjon, og fordi du opplevde situasjon x, vil du senere reagere på b måte på y situasjon. Altså avhenger mye på hvilke situasjoner du havner i. Herfra vil både hvilke situasjoner man havner i (i noen tilfeller), og hvordan man reagerer på dem (i alle tilfeller) være et resultat av tidligere opplevelser, som kan spores tilbake til de aller første valgene du gjorde som individ.

Så kommer spørsmålet mange stiller seg. Med ny forståelse for genetikk, hjernens struktur og tidlige analyser av nye fostre, kan vi nå finne ut om fostre er disponert for visse sykdommer. Dette kommer mest sannsynlig til å utvide seg til psykiske faktorer etterhvert. Er fosteret disponert til å bli deprimert? Ha angst? Spiseforstyrrelser? På bakgrunn av informasjonen du blir presentert for av de aktuelle institusjonene, får du et valg om du vil beholde barnet eller ikke. Rimelig nøye, selektivt genetisk utvalg. Er dette etisk riktig? Det gjøres allerede med det som blir betegnet som "Alvorlige fuksjonshemminger" - CP, downs syndrom mm. Hva synes freaks om dette?

Selvfølgelig er mange psykiske lidelser et resultat av miljø og familieforhold, men om du er genetisk disponert for dem er en annen sak.

Edit: Innser etter publisering at dette er veldig off-topic. Slett hvis det er for langt utenfor.
Sist endret av Nether; 22. april 2015 kl. 14:57.