View Single Post
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det kan jeg saktens være enig i. Men for å ta et par kjappe eksempler på dagens situasjon:

Sett kåfjord brannbil? Der har du en vits. Det er riktignok ikke i finnmark men i Troms, men dog. I byen jeg bor i har man ikke brannvesen eller utstyr til å utføre røykdykking på et forsvarlig vis. Det blir riktignok ikke så ufattelig mange branner i døgnet med skarve to tusen innbyggere, men om uhellet først skulle være ute så tror jeg brannvesen hadde satt pris på å kunne ty til andre remedier enn å holde pusten?

Ambulansehelikopter? Nei, vi har ikke noen helikopterbase som dekker finnmark. Akutt syketransport foregår med fly eller ambulanse. Dersom du skulle bli fraktet med ambulansen så kan det være at du faktisk må bytte til en annen bil på halvveien til sykehuset. Reisetid? 3 timer hver vei på sommeren. Hjertestartere plassert ut i offentlige bygg? Nei, det kan du se langt etter. De er for dyre.

Fisk blir sendt sørover for bearbeiding, før den shippes tilbake for å selges. De lokale mottakene på kysten får heller lite av mottaket. Det er ikke akkurat en overflod av jobber i finnmark, og arbeidsplasser der ufaglærte ungdommer kan få seg arbeid er nok noe mange kunne satt pris på.

Ungdomsklubber og aktiviteter som forebygger rusmiljø? Nei. Psykiatrisk hjelp? 6-timer pendling. Og skulle du trenge noe akutt psykiatrisk hjelp på natta må du nesten bare vente til legesenteret åpner.

De videregående skolene må ofte også krangle om hvor det skal være tilbud. IKT-utdanningen for eksempel, den rives årlig mellom Alta og Vardø, og kompetansen til lærere og følgelig elevene er intet mindre enn håpløs.

Så for å gi en liten forklaring på det tidligere utbruddet, så er deler av den bunnet i disse eksemplene. Men det er adskillig flere å ta av. Framtiden ser overhodet ikke lys ut, og dersom trådstarter er lur så er det like greit å holde seg langt unna hele landsdelen. For her oppe ser det ikke ut til å bli noen bærekraftig framtid, og det er veldig veldig synd.
Sist endret av m0b; 4. juni 2014 kl. 23:33.