View Single Post
Her var det, unnskyld uttrykket, noe inni helvete mange ubegrunnede innlegg med synsing.

Forøvrig gjelder fordelene for Nord-Troms og Finnmark, dette vil si fra Storfjord kommune og nordover. Så Tromsø er ikke en del av denne ordningen for de som evt trodde det.

- De økonomiske fordelene er flere enn ettergivelse på studielånet, som forøvrig er 10% av orginalbeløpet hvert år, så i praksis kan man bo og jobbe i området i 10 år og kun betale rentene på lånet, etter 10 år er du da gjeldsfri.
- Økt barnetrygd med ca 4000 kr pr år.
- Fire prosentpoeng lavere toppskatt.
- 3,5 prosentpoeng lavere på alminnelig inntekt (28% ellers mot 24,5%).
- Særskilt inntektsfradrag på 15,000 kr.
- 32,900 kr fribeløp for innslagspunktet for toppskatt.
- Driver du eget AS slipper du arbeidsgiveravgift.
- Lavere strømpriser, grunnet større behov for during.

Av byer kan Hammerfest (10,000+ innbyggere) og Alta (ca 20,000 innbyggere), nevnes. Har selv bodd to år i sistnevnte by og trivdes meget godt der. I Alta hadde jeg ingen problemer med å fylle dagene med aktiviteter, og man kan gjøre alt fra å gå på cafe til å kjøre snøscooter. Stort sett alt man kan gjøre i Oslo, med unntaket av de naturlige tingene som å gå på Metallica-konsert og se på uteliggere.

De som sier man får dårligere lønn i Nord-Troms/Finnmark må gjerne komme med kilder på dette. Nå jobber jeg offentlig og ville hatt samme lønn over hele landet (med unntaket av Oslo, hvor jeg ville hatt dårligere lønn), faktisk ville jeg hatt bedre lønn i Finnmark ettersom jeg hadde betalt mindre i skatt.

Prisnivået på boligene kan jeg ikke uttale meg så veldig om, i Alta er nok leiemarkedet som i en lignende by, og kjøpemariedet kanskje noe billigere. Lenger ut på bygda er det naturlig nok billigere, som det vil være overalt ellers i landet.

Nordlendinger er det forøvrig heller ikke noe galt med. Etter mine år i Finnmark kan jeg si at jeg har kommet lettere i kontakt med folk i Alta enn noen andre steder. Når jeg vokste opp med nærhet til Forsvaret hadde jeg større problemer med å snakke med alle "søringene" som var her oppe i førstegangstjenesten, kanskje mye fordi de alltid klagde på at det ikke var noe å gjøre ettersom de ikke hadde de samme butikkene som hjemme i Oslo.

Det at ting koster mer her enn ellers har jeg ikke lagt merke til, men det tviler jeg sterkt på, og om noen lurer så er det vell bare å sammenligne kundeaviser for Rema 1000, Coop, Rimi eller Kiwi fra noen kommuner i Finnmark og noen kommuner sørpå så får dere se.

Personlig sier jeg go for it, du vet aldri og du vokser nok bare på opplevelsen. Bare ha et åpent sinn og snakk hyggelig med lokalbefolkningen så skal du se at du får et like godt fritidstilbud i Alta som i Oslo. Lykke til uansett, jeg stortrivdes når jeg bodde i Finnmark og fikk mange gode venner der.