View Single Post
En ting dere utelater er at nordlenninger generelt er mer dømmende enn folk i Oslo eller sør i landet. Jeg kjenner til folk (ikke mine venner) som hater utlendinger bare fordi de har en annen hudfarge. Selv hevder de at de ikke er rasister. Det er jo også en grunn til at homofile flytter fra Nordnorge og til Oslo. De blir ikke godtatt her oppe. Jeg vet personlig at Finnmark henger etter akkurat på det området i tillegg til mobbing. Er ikke lenge siden det var en sak om et mobbeoffer der oppe som ble knivstukket. Er vel en rapper som kommer fra kautokeina som ble mobbet hele tiden fordi han var tjukk. Man kan selvfølgelig ikke ta alle under en kam, men som nordlenning føler jeg at det er vanskelig å være annerledes i Nordnorge kontra lenger sør i landet. Mitt inntrykk er at folk er gammeldagse, trangsynte og at det er mye uvitenhet. Derfor blir det en del forhåndsdømming av folk.

Midnattsola om natten på sommeren kan jeg egentlig være foruten selv om det er pent å se på. Man bare mister nattesøvnen sin med mindre man teiper igjen vinduet sitt og stenger ute all lys.

Jeg har selvfølgelig lyst å skryte av min hjemplass, men for en ungdom blir man lei etterhvert av å se de samme folkene hver bidige dag på butikken, på gata og overalt. Trives du i naturen er Nordtroms, helgelandskysten og finnmark ypperlige steder for å få ro i sjela.