View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vel, lærere under utdanning som ikke blir lærere sier at lønn er en av grunnene. Da vil jeg si det er relevant.
Vis hele sitatet...
Nemlig, og særlig når de elementene som appellerer til idealister fjernes fra yrket. Og det er selvsagt lønnsutviklingen over tid som er poenget, ikke de dumme 10-17000 isolert sett.


Det handler om hvor villig vi er til å prioritere lønn så folk vil være lærere og penger til å ansette folk rundt som håndterer uønsket adferd hos elever.
Vis hele sitatet...
Og psykisk helse hos elever, ville jeg kanskje nyansert det til (det er jo det som ligger bak adferden). Det handler ikke først og fremst om frykt for vold, men at man hver dag ser barn og ungdommer som trenger oppfølging som man ikke har tid eller kompetanse til å gi dem.

Jeg er ikke blant dem som mener at all psykisk uhelse skal fikses av psykologer. Det nære er det viktigste, og nest etter foreldre (av og til foran foreldre) er lærer gjerne den nærmeste omsorgspersonen en elev har, og den voksne som ser eleven desidert flest timer. Men tiden jeg kunne disponere til en uformell prat med en elev som trengte det gikk fra knapp til totalt uforsvarlig på de årene jeg var i skolen. Idealister orker ikke jobbe sånn. Har man ikke konkurransedyktig lønn så gidder neppe så lange andre i lengden heller.