View Single Post
Jeg snakker ikke om å forby våpen, men at enhver våpendebatt bør ha for sikte å omfatte til alle tider strenge våpenregler. Det er sant at våpenet selv er temmelig ufarlig, og at det er personen som fører våpenet som er farlig. Men allikevel må staten være sitt ansvar bevisst å skjønne at det ikke skal rare misbruket til før våpenet rammer andre, og det er her jeg stiller meg bak de superliberale politikerne og mener de har et godt poeng.

Det er derimot meningsløst å forby våpen, siden dette bare vil medføre enda flere uskyldige kriminelle, som jeg kaller det, de som med interesse og vettug bruk av sitt våpen i hensikt, blir uskyldig stemplet som kriminell for anskaffelse, bruk eller lignende av våpenet. Uansett er det naturlig å tro at det ikke fins grunn for at våpentilhengere som har peiling på vettug bruk, ikke ser farene tilknyttet et misbruk av våpen, og derfor vil innrette seg etter gjeldende oppbevaringsregler, lover om bruk eller anskaffelse og eventuell kontroll.

Det er i dette tilfellet de få, men alvorlige konsekvensene, som ødelegger for moroa hva gjelder skytevåpen og deres tilhengere, på lik linje med de eksemplene som ødelegger for stoffbruk til -misbruk. Hvorfor skulle skytevåpenet, med dets potensiale for skadeverk, være mindre regulert enn ulovelige rusmidler?

Jeg ser for meg at det ikke blir enkelt å forklare til pårørende det rammer, at friheten til å bruke et skytevåpen er grunnen til deres podes død - siden en massakre alltid innebærer at noen dør. Da hjelper det lite om 98% av de som eier våpen er seg selv bevisst og håndterer våpenet med omhu - når de resterende 2 % ser misbrukspotensialet!

For ulikt narkotika og relaterte stoffer, så er det tydelig at våpen har en primær funksjon ved et eventuelt misbruk til å skade andre mennesker. Det fins ingen garanti for at et forbud derimot er preventivt, men det er heller ikke et totalforbud som er spørsmålet. Om en gikk opp i aldersbestemmelse fra 18 år til 21 år i Tyskland for eie, besittelse og bruk av skytevåpen, kan jeg ikke se det som en for streng avgjørelse - bare at staten tok sitt ansvar bevisst!

Jeg er strengt tatt imot å lempe på våpenreglene slik de er i dag, fordi jeg strengt tatt er imot at våpen kommer i besittelse av folk som ikke er sitt ansvar bevisst. I stor grad tror ikke jeg det gjelder våpenentuisiastene..