View Single Post
Men der ligger jo problemet. Det var aldri meningen at hvermansen skulle løpe rundt å gi folk disse testene for deretter å score og tolke testene etter eget forgodtbefinnende eller etter en mal som ligger internett. Og likevel så er de fleste bransjer gjennomsyret av disse testene, også sitter det en halvstudert røver som skal tolke og vurdere testene. Blir jo bare tull og tøys, for folk har jo virkelig et incentiv for å lyve, for de skjønner jo at de skal underspille sine dårlige kvaliteter og selge inn sine gode sider. Poenget for den som tar testen er jo å lande jobben, det kan bety ny tittel, økt status, høyere lønn eller bedre arbeidsforhold. Klart folk lyver. Og da må en jo undres om det i det hele tatt er noe poeng å bruke tiden til både arbeidssøker og intervjuer/arbeidsgiver på disse testene?

Også har vi gått i en felle der det er blitt en konsensus på at ekstrovert personlighet ruler og introvert suger. Helt uten å tenke gjennom hvilke personligheter man egentlig ønsker til jobben. Akkurat som introvert er en gjeng med undermennesker. Om jeg var i en posisjon for å skape et nytt team eller en avdeling tror jeg sannelig at jeg skulle forsøkt å få overvekt av introverte mennesker. Kanskje en hadde unngått masse drama og økt effektiviteten og produktiviteten bare på det.