View Single Post
Sitat av ronniba Vis innlegg
Jeg trur slike interesser ofte kommer når man har noen nær seg som får en alvorlig kreftsykdom.
Vis hele sitatet...
Eller dem som interesserer seg for biologi, biokjemi og/eller farmasi og toksikologi. Jeg synes dette er interessant fordi giftige dyr fascinerer meg. Spesielt de forskjellige virkemåtene til gifter som sprøytes inn i blodomløpet. Jeg har også en forkjærlighet for medisinhistorie, spesielt etiske og filosofiske problemstillinger som dukker opp.

(Mulig brannfakkel, men for en biolog tror også det er vanskelig å ikke finne kreft nesten forførende interessant. Folk flest ser kanskje bare de grusomme konsekvensene av kreft i senere stadier, men med innblikk i det som skjer på mikro- og nanonivå, er kreft noe for seg selv. Skremmende, selvmotsigende, ødeleggende vakkert, rart.)

For dem med denne typen interesser vil jeg trekke fram to populærvitenskapelige bøker som kan være verdt å lese:

Venomous: How Earth's Deadliest Creatures Mastered Biochemistry av Christie Wilcox. Denne boken er skrevet av en som forsker på giftige dyr og vil gi deg en god innføring i klasser av biologiske gifter, hvorfor noen er mer dødelige enn andre, samt mulige nytteverdi av dem.

The Emperor of All Maladies (No: Keiseren over alle sykdommer) av Siddhartha Mukherjee. En biografi om kreft. Skrevet av en lege og forsker med en forkjærlighet for medisinhistorie. Hvis noen trenger et perspektiv på utviklingen av kreftbehandling, er dette boka for deg. Her er medisinhistorie fra oldtidens Egypt og til i dag. Vakkert skrevet, men likevel informativ og respektfull.
Sist endret av Svartbak; 12. januar 2019 kl. 14:10.