View Single Post
Jeg har hatt sommerjobb som kokk i 6 år, og har nå en deltidsjobb som servitør/bartender annenhver helg.

Jeg får tarifflønn, som er rundt 140 kroner timen. Helt greit betalt ja! MEN, det er utrolig mye hardere å jobbe som servitør enn det ser ut som. Jeg merker fort om folk som kommer i restauranten jobber/har jobbet i bransjen.

Folk som kjenner bransjen er mer tålmodig, tipser bedre og generelt kan å oppføre seg. Tips er ikke noe jeg forventer, spesielt ikke av studenter som viser studentkort, men studenter tipser også, og da spesielt guttene (ikke vet jeg hvorfor).

I Norge sier man at man har fått MYE tips om man ligger mellom 3-5% av omsetningen. Sannheten er nærmere 2-2,5%. Og dette er da total tips, hvor 30-40% går til kjøkkenet, 20-30 kroner til dørvakta (hvis han er flink med å rydde inn glass osv, altså ekstraservice mot oss) og som selvfølgelig skal deles oss servitører imellom. Angående det siste punktet så finnes det personlig tips og "alt-samles-i-en-pott"-tips. Hvorav det siste er nok mest utbredt her i Norge.

Har du vært ute å spist med familien og regningen kommer på over 1000 kroner så håper jeg på litt tips. Blir ikke lei meg om man ikke tipser, men det er vanlig å f.eks runde opp til "nærmeste" 50/100 lapp som gir litt tips. F.eks 1179=1250, noe som er BRA tips. 1200 er fremdeles 21 kroner på et bord hvor man strengt talt bare har gått med maten + spurt om det smakte. USA blir de pottesure om du ikke tipser 20%, men der er det en helt annen oppbygning anngående lønn osv.

MEN, hvis jeg yter en ekstraservice, f.eks om du spør meg om ikke du kan få smake på hotsaucen før du kjøper burger, og jeg fikser det til deg, så tenker jeg at her er det tips å hente. Noe som selvfølgelig ikke stemmer. Men hvis man spør servitøren sin om noe utenom det vanlige, og servitøren fikser opp i det, så fortjener h*n tips.

Kveldstid med kjøp av øl= forventer ingen tips. Bestiller du 2 mojito, 1 cosmopolitan og 1 bloody mary, så burde du virkelig tipse bartenderen din. Ja, han gjør bare jobben sin, men du har gjort jobben hans en god del mer hektisk. Og det er ene og alene din feil. Eller, du kunne gjort det verre... verste jeg vet er om det står en kompisgjeng som skal bestille, og alle ikke er klare, men noen er, og det er selvfølgelig kø på drinker allerede. Da er det utrolig typisk å få bestilling på 1 og 1 mojito med 3 minutters mellomrom. Bestill alt på en gang, jo mer like ting jo bedre. Bartenderen din blir glad + dere får drinkene raskere. Dette gjelder forøvrig hvis du bestiller mat fra et travelt kjøkken. Og vææææææær så inderlig snill å ikke be om "uten tomat" ellerno sånt med mindre du er allergisk. Du kan bare pelle den av. Prisen blir det samme, men kjøkkenet blir ikke forbanna på servitørene som må slå inn alle bongene med minus ditt og pluss datt.

Noen spørsmål?

Forresten, hadde det ikke vært for at jeg går fra jobben med 150 ish kroner etter 8 timer med løping, mas, stress, utakknemlige kunder og klaging så hadde jeg heller jobbet i butikk. Tips er fantastisk å ha når man trenger cash til bussen eller lignende!

Sitat av Taurean Vis innlegg
Spør du meg, så er maten ute jaggu dyr nok i dag til at de skal tjene på det også.
Vis hele sitatet...
Og hva vet du om å drive en restaurant? På sommerjobben min som kokk så fikk jeg vite at vi måtte ha minst 50tusen i omsetning for å gå i direkte pluss HVER dag. Dvs tjener vi 100tusen en dag så er det 40-50 tusen i lomma til eierne. Men de dagene vi har som bare er rundt 30tusen så taper eierne 20tusen.

Forøvrig sendte vi på kjøkkenet ut ca 1 rett i minuttet på de dagene hvor vi fikk inn over 100tusen. Så en stressende jobb som kokk? Absolutt.