View Single Post
Sitat av zlagther Vis innlegg
Grunnen til at vi gir driks er jo 1) Tradisjon 2) Mange steder så er det slik at de får lavere lønn og "lever" på driksen, så jeg syntes det er slemt å ikke gi driks. 3) Det koster meg kanskje 20 kroner og gjør dagen til en servitør som må tåle en hauv med drittsekker litt bedre. 4) Jeg føler meg bedre av det.
Vis hele sitatet...
1) Hvor oppstod denne tradisjonen fra? Hvem "satte den i gang"? Hvorfor skal vi oppholde en tradisjon som er basert på ...? Hva er den basert på? Hvorfor får ikke alle andre yrker også tips? Spesielt byggarbeidere, jobber hardt hver dag ute i kulda om vinteren, gjør de feil der så kan det fort gå utover liv og helse. Hva med kokkene på kjøkkenet? Er det normalt å dele tips med dem?

Vi mennesker er dessverre vanedyr og flokkdyr, vi har altfor lett for å gjøre det andre gjør fordi vi "føler det er riktig". Hvis vi tar et steg vekk fra denne forestillingen, så kan vi se ting i perspektiv og da betyr det at alle som yter service burde få tips, fordi de gjør en god jobb. Og sånn er det ikke i samfunnet i dag. Derfor kan man med all god grunn velge å ikke gi tips uten å føle seg som en gjerrigknark.

Det er opp til restauranten å prise maten og drikken sånn at de tjener penger på det. Spør du meg, så er maten ute jaggu dyr nok i dag til at de skal tjene på det også.

3) I nesten alle yrker må en tåle en haug med drittsekker. Og ikke alle som opplever det får tips.

4) Det er en falsk følelse av glede. Det er dine hardt tjente penger du gladelig gir til en annen som får en like høy lønn som deg. Føler du at du kunne fortjent tips på jobben? Hvorfor skal du gi når du ikke får? Jeg ville heller gitt dem til en eller annen nødhjelp, som -virkelig- trengte pengene...


Sitat av wanna-b Vis innlegg
Tipser alltid et sted mellom 10-30% på restauranter og utesteder. Det er faktisk en del av lønna deres. Det stemmer at det ikke er samme tradisjon for å gi driks i Norge som andre steder, men det er vanlig i noen serviceyrker, og da synes jeg det er gjerrig å la vær. Så klart kan du velge å holde tilbake om du føler du får veldig dårlig service, men ikke bare fordi servitøren eller bartenderen var stressa og ikke rakk gi deg spesialbehandling.

I andre land tjener man dårligere enn i Norge var det noen som sa, men det er levekostnadene også lavere. I all hovedsak er driksen en del av lønna i de fleste land.

Hvis kortterminalen kommer og du sitter i baren, betaler første ølen ved å taste inn riktig beløp på krona, da skjønner jeg hvertfall at du ikke er vandt med god service etter det. Å gi driks er en del av gamet, den skla ikke være en fast prosent, den skal ikke være fraværende og heller ikke uforskammet høy.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du det utsagnet på, at det er gjerrig å la være? De får en lønn som tilsvarer det for eksempel en helsearbeider gjør, som også driver service for mennesker. Gjerne mer personlig. De får ikke tips.

Mtp andre land, greit. Da er det kanskje sånn at den faste lønna er lagt opp til det.

"En del av gamet". Hvem fant opp dette gamet? Hvorfor følger vi alle blindt reglene eller normene uten å se kritisk på det? Bare for å virke "big shot". Det er ingen annen grunn til det, ikke i Norge.


Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Jeg tipser helt bestemt etter hvor fornøyd jeg er. Dette gjelder da restauranter, ikke fastfood-kjeder, de tipser jeg ikke. Bartendere osv hvor man kjøper pils får småkronene som blir til overs.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser litt objektivt på det du selv skriver, altså hvis du legger det emosjonelle til side og kun ser rasjonelt på det, så ser du at det er ikke særlig fornuftig å drive å gi bort en tier her og en tier der ..

.. særlig når vi har så dyr øl og drikke som vi har på utestedene i Norge. Vi er flinke til å klage på prisene, men når vi gir tips i tillegg, så blir det jo som å gi bort 1\10 pils hver gang vi kjøper en pils.

Det er ikke økonomisk fornuftig. Det er nok en del av det at vi har for mye penger. Vi er ikke flinke nok til å skrive budsjett. Hvis vi skulle budsjettert med et restaurantbesøk, så -tviler- jeg på at vi hadde regnet tips inn i den utgiftsposten.


Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har i utgangspunktet forstått det som at man gir driks etter god service, og der det er god service tjener de sikkert bedre (?) - flottere restauranter og lignende, hoteller hvor det er høy serviceinnstilling.
Igjen synes jeg poenget med å gi driks der forsvinner litt ettersom de ikke trenger det mer enn de på den kleine veikroa med gatekjøkkenmat hvor man får dårligere betalt, ettersom driks kommer av nettopp det - at man gir noe ekstra til de som trenger det.
Så.. Skal man gi driks til de som fortjener det eller de som trenger det?
Vis hele sitatet...
Et riktig spørsmål å stille! Hvis man skal gi tips, så bør man gi det til de som -såvidt- overlever i et yrke. Da bør man sjekke lønna til de som jobber der først før man gir. Ingen yrke er veldedighet. Man bør være kritisk til hvor man gir penger. Er ingenting galt i å gi, men det -er- galt å gjøre ting bare fordi det er en del av et "spill" eller "noe vi gjør" fordi alle andre gjør det.

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jeg har i utgangspunktet forstått det som at man gir driks etter god service, og der det er god service tjener de sikkert bedre (?) - flottere restauranter og lignende, hoteller hvor det er høy serviceinnstilling.
Igjen synes jeg poenget med å gi driks der forsvinner litt ettersom de ikke trenger det mer enn de på den kleine veikroa med gatekjøkkenmat hvor man får dårligere betalt, ettersom driks kommer av nettopp det - at man gir noe ekstra til de som trenger det.
Så.. Skal man gi driks til de som fortjener det eller de som trenger det?
Vis hele sitatet...
Et riktig spørsmål å stille! Hvis man skal gi tips, så bør man gi det til de som -såvidt- overlever i et yrke. Da bør man sjekke lønna til de som jobber der først før man gir. Ingen yrke er veldedighet. Man bør være kritisk til hvor man gir penger. Er ingenting galt i å gi, men det -er- galt å gjøre ting bare fordi det er en del av et "spill" eller "noe vi gjør" fordi alle andre gjør det.
Sist endret av Taurean; 8. november 2013 kl. 11:18.