View Single Post
Neida, jeg tror heller ikke at alt er prefekt. Og poenegt mitt var ikke nødvendigvis å skryte av USA. Vi har det bra i Norge, helt klart. Men poenget var mer at vi må kunne stille spøsrmål om vi får det vi betaler for. Og nettopp det tror jeg vi ikke er flinke nok til her. Og Norge har absolutt mye å gå på når det gjelder kvalitet.

Jeg vet om flere som sliter psykisk men får ikke mer hjelp av helsevesenet. Piller og legevakta hvis han vil ta livet sitt. En dag eller en uke på psykiatrisk avdeling, så er det ut igjen. Dette er faktum fopr mange kronisk (p)syke pasienter. Jeg hadde selv en far som døde av kreft for noen år siden. Og den opplevelsen vil jeg ikke ha igjen. Ligge med bæsj i senga og pleierene hadde ikke tid å skifte. Maling som flasset av veggene. Da vi flyttet han over til privat sykehus var det helt annerledes. Pleierne hadde tid, de var hyggelige. Han hadde enerom, TV og fikk til ogmed en øl om han ba om det. Desverre døde han bare et par måneder senere. Jeg har selv jobbet i hjemmesykepleien og sett hvor tragisk noen av de gamle har det. Vi hadde maks 10 minutter på hver. Da skulle vi varme micromiddag, gi medisiner og evt vaske og skifte på de. Jeg ga meg etter noen måneder. Jeg hadde rett og slett ikke samvittighet til å se hvordan de hadde det. Det er ikke særlig bedre på sykehjem. Først må de betale nesten hele pensjonen sin. De har ca 2-3000kr selv. Ikke har pleierne tid og maten er en sørgelig historie det også.

Klart det er forskjeller. Jeg skal ikke male fanden på veggen. Men dette er reelle tilfeller som ikke er uvanlige. Så da er det lov å stille spørsmål om vi får det vi betaler for. Der har mange lett for å lene seg på at alle får jo hjelpen de har krav på. Har ikke eldre krav på en verdig alderdom? Har ikke kreftpasienter rett på en verdig død? Har ikke psykisk syke rett til hjelp selv om de er kronisk syke?

Som regnestykket mitt viser er det ikke gratis med helsehjelp. Eller sagt på en annen måte, i Norge er det ikke helsen som avgjør hvor mye du må betale, men inntekten din. Og for de over middels inntekt er det ingenting ekstra å hente. De får akkurat samme behandling som alle andre. I sykepenger får ingen mer enn 6G. Hvis du tjener 750 000 (som ikke er unormalt mye) så får du ikke én krone mer i sykepenger enn han som tjener 580 000. Dette tross at han med høy inntekt betaler mer i trygdeavgifter.
Sist endret av ImNotARobot; 28. november 2018 kl. 14:55.