View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Kondom eller ikke kondom, kjønnsykdom eller ikke kjønnsykdom, det har vel ingenting å si i forhold til spørsmålet om hvordan man går videre med saken her? Dessuten har vi, som i omtrent alle andre tråder her på forumet, kun TS side av saken. Alle vet jo at alle saker har minst 2 sider, men når man ikke har mulighet til å få alle sidene i saken, må man nesten bare forholde seg til det man vet, og svare ut fra det. Det er derfor det jeg tar sikte på å gjøre her.

Sitat av auting82 Vis innlegg
Jeg er enda under etterforskning og ikke siktet, men den kan komme fort, og jeg bær være forberedt.
Vis hele sitatet...
Når man kalles inn til avhør, er man enten vitne, siktet, tiltalt eller fornærmet. De kaller ikke inn folk i en sak uten å ha definert årsaken til avhøret. Jeg tar utgangspunkt i at du er siktet, og at du bare blander forskjellen på siktet og tiltalt. Siktet er bare et annet ord for mistenkt. Tiltalt blir du først når saken er ferdig etterforsket, en politijurist har vurdert saken og bestemt at saken skal opp for retten, og oversender en tiltale til Tingretten. Tiltalen inneholder en oppsummering av hva politiet mener du har gjort deg skyldig i, og som politiet mener de kan bevise at du med overveiende sannsynlighet har gjort deg skyldig i. Så du er ikke tiltalt, hvertfall ikke ennå.

Det å være siktet er en positiv ting (tro det eller ei). Som siktet har du nemlig krav på forsvarer. Du har ikke forklaringsplikt ovenfor politiet overhodet, og kan når som helst bestemme deg for ikke å svare på spørsmål i avhør. Hvis du velger å forklare deg, kan du lyve så det renner av deg i avhør uten at det er straffbart, for du har ingen plikt til å fortelle sannheten - selvom etterforskerne pleier å oppfordre deg til å gjøre det. Forskjellen på siktet og tiltalt, og dine rettigheter som siktet, finner du her.

Så til saken; Definisjonen på voldtekt iflg. Straffelovens §291:
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.
Vis hele sitatet...
Her er det derfor lurt å få seg en advokat fort som fy, som kan begjære innsyn i saken din og få tilgang på hennes avhør slik at du vet nøyaktig hva hun har forklart. Som siktet har du nemlig også krav på fullt innsyn i alle dokumenter i saken, inkludert fornærmedes forklaring.

For at du skal være skyldig i voldtekt, må du nemlig ha hatt sex med henne ved hjelp av vold eller truende adført, eller at hun var bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg dette. Slik du forklarer det, at du trakk deg ut med en gang hun signaliserte at hun ikke var med på leken, skal det godt gjøres å dømme deg på noen av disse punktene, da det verken var vold, trusler eller bevisstløshet involvert.

Slik jeg forstår deg, gikk det en god stund, minimum noen uker, fra denne "voldtekten" skjedde, til hun anmeldte dette hos politiet. Det betyr at de neppe har fått sikret biologiske spor, og derfor kun har hennes og din forklaring, og ikke stort mer enn det å basere saken sin på. Kan i så fall glede deg med at statistisk sett blir saken din høyst sannsynlig henlagt etter et par måneder.

Advokatmessig ville jeg kikket litt på voldtektsdommer på Lovdata.no. Der finner du tidligere saker som har vært oppe for retten, hvordan det gikk og hvilken advokat som har hatt saken. Så får du et inntrykk av hvor flinke dem er. Er det Oslo-advokat du er ute etter, så vil jeg anbefale Advokatene ved Tinghuset. Min advokat, Jørgen Mowinckel, jobber der, og jeg er veldig fornøyd med han. Benedict de Vibe og Tor Kjærsvik er jo to advokater som er litt kjent via media, og de jobber ved samme selskapet. Tror nok du kan se langt etter å få Elden som advokat, selv tar han vel kun på høyt profilerte saker. Men jeg vil jo tro at han holder høy standard på arbeidsflokken sin, så jeg vil tro at hvem som helst av advokatene som jobber for han vil kunne gjøre en utmerket jobb.

Uansett, lykke til! Som sagt, jeg har tro på at dette ender med henleggelse fordi det er svært dårlig med beviser, og slik jeg ser det, er det veldig vanskelig å bevise "over enhver rimelig tvil" at du har gjort deg skyldig i det lovverket beskriver som en voldtekt...