View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Først, la meg definere premisset for hva jeg spør om:

Det er noe mellom reform og revolusjon. Ingen høygaffler eller looting, men samtidig en fundamental endring av hvordan vi gjør ting her til lands. Altså såpass fundemtanle og omfattende at det ikke vil vøre mulig å gjennomføre uten nok stemmer til 50% flertall og grunnlovsendring.Hvis det er sånn det fungerer da. Uansett bare detaljer.

Min mening er at vi må flytte store deler av midlene, gjerne skru opp oljekranen langt forbi hva de drømmer om nå - og investere.

NAV må forstå at NAV er mer meningsløst enn kampfly til 100 milliarder. Flyene er i alle fall fete og kan brukes i filmer.
Vis hele sitatet...
Nå kommer det "endring" uansett, men det er ikke nødvendigvis endring til det bedre.

I fleng kan det nevnes at selv avisene har innrømmet at arbeidsledigheten går mot minst 30% (grunnet den andre maskinalder), det varsles at oljefondet kan miste minst 40% av sin verdi (grunnet fall i børsene, og mulig slutt på handel av olje, kull og gass i amerikansk valuta), vi har verdens minst sunne oppvoksende ungdom (som nettopp varselt av WHO) og vi er verdens nest andre mest feminazi land (ikke at det liksom BETYR noe at med 90% kvinner i skolen så har IQ'en blant lærere gått ned...), så er premisset noe vaklende.

Investere, sier du?

Ja, i Rogaland har de gjort det, sånn bare for å slenge noen penger etter oljealderen, og gnager seg for tiden under fjorden for å lage en festlig liten lekkasje av regionsmidler til statens vegvesen i form av rentebetalinger på lån.
Mens NAV-direktøren har gått ut og sagt at om man står uten arbeid i Rogaland, er det bare å komme seg ut av fylket.

Så det har jeg gjort, og tatt med meg uføretrygda mi til Spania og utover det kan alle de forskjellige innavla byråkratjævlene bare sitte der på kontorene sine og koke på jævelskapen sin.

Men det hjelper jo ikke så veldig mange andre da det ikke er innen rekkevidde (eller ønskelig) å bli uføretrygda, så jeg vil på generell basis foreslå å tilegne seg litt perspektiv.

Litt av det som har hjulpet meg å sette skapet (og sofa-kroken) på plass oppi huet mitt, er å lese meg frem til hva smartere folk enn meg har tenkt seg fram til.
Der er Dmitry Orlov et tips, med bøkene Five Stages of Collapse og Shrinking the Technosphere.

Som oppsummering, våre industrielle samfunn avler frem psykopater og robopater (mennesker som blir som maskiner av å blindt følge en konsensus-basert fortolkning av et snirklete og umenneskelig regelsett, som redegjort for av Lewis Yablonski i boka Robopaths: People as Machines), og økonomisk vekst krymper (som Thomas Pikety har redegjort for i boka Capital in the Twenty-First Century), og arbeidsmarkedet går også i dass (som redegjort for i boka The Second Machine Age og PriceWaterhouseCooper sin rapport
Workforce of the future: The competing forces shaping 2030
).

Executive summary: We're boned.