View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Ja, men selve pilla er nøyaktig lik fra gang til gang. Det er forskjellen. Du vet 100% sikkert hva du får i deg og hvor mye.

Man skriver ut opiater i form av tabletter eller sprøyter. Igjen, nøyaktig innhold og dosering. Dette er ikke spesielt for cannabis. Man skriver heller ikke ut en kvast tørket revebjelle til hjertepasienter, men legemidler med samme virkestoff i kontrollerte doser. Ser du ikke poenget?
Vis hele sitatet...
Altså, nå er det ikke slik at det er drastiske forskjeller på de ulike plantene. Spesielt ikke hvis de produseres legalt og forskriftsmessig. Hvis man ikke får en effekt av en strain med cannabis, så kan man i samråd med lege eller fagpersoner prøve en annen. Det blir som med legemidler; man må ofte prøve ut forskjellige medisiner og doseringer for å finne den riktige, uten at dette er skadelig. Det finnes flere land som deler ut medisinsk cannabis og jeg har ikke registrert at de har særlige utfordringer med det du nevner.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
1 stk paracet inneholder en gitt mengde paracetamol som er konstant i hver eneste tablett. 1 gram black widdow kan inneholde forskjellige mengder virkestoff avhengig av fryktelig mange variabler som dyrkested, næring i jorden, ph-verdi på vannet, vindstyrke, moderplanten som er brukt, kryssninger osv.

Hvordan tenker du å kvalitetsikre ett gram pot?
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at ett gram med en strain avviker vesentlig fra et annet gram av samme strain hvis begge grammene er produsert i samme batch av samme person? Testingen vil selvsagt foregå i labmiljø og man vil ikke teste ett og ett gram om gangen. Tror du virkelig ikke at det finnes kompetanse for å gjennomføre dette?

Det jeg har problemer med er å se dokumentasjon på hvilke sykdommer man har behov for hele planten og dermed også behov for å være stein for å lindre symptomer.
Og hvorfor det evt er bedre enn alternativene man allerede har.
Vis hele sitatet...
Det er de som trenger THC og det er de som trenger CBD. Noen trenger begge to. Andre trenger også noen av de andre fytokjemikaliene i planten. Noen effekter som THC gir blir trolig stabilisert av CBD eller noen av de andre cannabinoidene i planten. Det er ikke slik at man må ha hele planten for å lindre sine symptomer, men Sativex inneholder kun THC og CBD.

Når jeg ser folk i USA som får utskrevet cannabis for alt fra ørebetennelser til smerter i skuldre så skjønner man jo at dette systemet missbrukes. Det er jo bare å se på hva slags folk som står i køene utenfor hasjutsalgene, jeg sier ikke at "vanlige" folk også får dette på resept. Men jeg har sett nok dokumentarer (sett fra begge sider av debatten) til å se at mange av pasientene både røykte cannabis tidligere og er avhengige av cannabis uavhengig av hva slags sykdom de har.
Vis hele sitatet...
Dette er i USA. Slike tilstander vil vi ikke få her.

Jeg er for at medisiner som inneholder virkestoffer fra cannabis med dokumentert effekt kan brukes.
Vis hele sitatet...
Så lenge det er dokumentert effekt, ja. Det er jo en forutsetning. Men, nå er det jo dokumentert at flere av kjemikaliene i planten har en positiv effekt på en rekke lidelser. Altså, kjemikalier utover CBD og THC.
Sist endret av caperno; 13. desember 2016 kl. 17:13.