View Single Post
Sitat av simchris Vis innlegg
I samme håndvending skriver legene ut opiater og antideprisiva i stadig større omfang, til tross for at disse innebærer flere bivirkninger og høyere generell risiko for brukerne.
Vis hele sitatet...
Her må du nok skille mellom flere ting, om ikke for deg selv, så for oss andre. Det er ikke for meg innlysende at utskrivelsen av opiater og antidepressiver setter en stopper for bruk av medisinsk cannabis og at disse ikke kan skje samtidig, eller brukes skjønnsmessig etter hvert enkelttilfelle.

Jeg ser også du blander inn kratom, som jeg ikke er så kjent med, og fant ingenting om at det er lovende for behandlinger. Husk at å lese suksesshistorier på nett med egenbehandlinger, eller ha de selv, ikke er noe kvalitetsstempel. Samt at eventuelle bivirkninger på stoffer ikke er noe benchmark for om et stoff er bra eller ikke i seg selv. Det kreves en mer helhetlig vurdering av virkning vs. sannsynlighet for bivirkninger for å kunne trekke en konklusjon der.

Sitat av simchris Vis innlegg
Nylig så så jeg at farmasøytiske ledere er tiltalt for å bestikke leger til å skrive ut fentanyl, noe som tilsynelatende er langt verre enn heroin. Man har også sett at noen medisiner har tilfeldig bivirkninger som kan ha positivt utfall på eksempelvis kreft, og øker dermed prisen mange hundre ganger.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig, men det er ikke et problem som er relatert kun til rusmidler eller noe som kun er positivt for industrien. Mye er rene kapitalistiske mekanismer der man ser at marked er villig til å betale mer, så man tar seg betalt mer. Det er ikke heller gitt at å deregulere markedet slik at nye aktører kan slippe til om det betyr lavere kvalitetskontroll. Ei heller er det gitt at man bør tvinge priser på selskaper, og nekte de prisøkninger, da det bare vil få de til å starte høyere. Samt at R&D må finansieres på en måte, og de pengene får de gjerne fra deres "big hits" på markedet.

Sitat av simchris Vis innlegg
Det er jo åpenbart ufattelig mye penger i legemiddelindustrien, og det er ikke overraskende at de ønsker å ta livet av potensielle gratis-konkurrenter som Cannabis og Kratom.
Vis hele sitatet...
Det er litt mye å gape over å gi én bransje skylden for noe svært mange tjener på. Legemiddel-, våpen-, sikkerhetsindustrien og sikkert en haug andre industrier er tjent med at krigen mot narkotika fortsetter.

Sitat av simchris Vis innlegg
Er det noen som har noen tanker rundt dette? Er det jeg som er i et ekkokammer da jeg ikke har registrert noen gode argumenter for legemiddelindustrien? Hvorfor må man være "spesielt interessert" for å vite disse tingene? Hvorfor er ikke dette store oppslag i VG/DB/AP osv?
Vis hele sitatet...
Argumentene for legemiddelindustrien er lengre enn du aner. De har gitt oss antibiotika, insulin, vaksiner, stadig nye behandlingsmetoder og listen fortsetter. Du har helt rett i å påpeke at det er trøblete elementer som man bør se på, diskutere og finne ut av, men å stemple en hel bransje som skitten og ubrukelig fordi du fant noen råtne egg er ikke produktivt. Det ville rett og slett vært mer sjokkerende om en av verdens største og viktigste bransjer ikke hadde råtne egg i seg. For ikke å snakke om at flere selskaper, deriblant GW Pharmaceuticals jobber med studier der cannabis brukes i medisin. Men dette ser jeg svært få linke til og/eller finne ut av, da det er mer spennende å grave opp dritt på noe(n).

Det er med et nevnte ensidig fokus på en industri at jeg detter av vogna og lukker ørene selv om man ikke preker de store konspirasjonsteoriene. Man blir så ensporet i sin kritikk og ute etter å ta den ene industrien man ser på som problematisk at kritikken fremstår som lite reflektert, og rett og slett virkelighetsfjern. Jeg gidder ikke ta lekser om hvordan man fikser verden om man ikke har satt seg inn i økonomiens ABC, behovet for kvalitetskontroller, innovasjon, og at man har tatt innover seg at dette er en situasjon der alt handler om trade-off mellom et stort antall hensyn.
Sist endret av Xasma; 12. desember 2016 kl. 16:54. Grunn: siterte feil i første omgang