View Single Post
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Er det bare meg som ikke skjønner hvordan angst skal være et problem i en jobb som jagerpilot? Og da bety at man ikke får komme inn, om man har det og det påvises?
Vis hele sitatet...
Vel, man kan spørre seg hvorfor ikke fargeblinde får bli pilot, og hvorfor man må løpe 3000m på under 14 minutter, og hvorfor man må testes i alt mulig. Det er kort og godt fordi det er en SVINDYR utdannelse. For hver pilot som utdannes, bruker Forsvaret over 30 millioner kroner. Når de har mulighet til å ta "perfekte" folk, hvorfor skal de da ta inn masse folk som mangler litt her og litt der? Prøv å sett deg litt inn i deres synspunkt, så kanskje du skjønner.

De vil ikke ha pasifister inn heller. Bare fordi man er i mot bombing og fred og sånn, hvorfor kan man ikke bli navigatør eller lignende? Navigatører dreper da ingen. Det er bare slik det er. Det er Forsvaret det er snakk om. Forsvaret vil ikke bruke 35.000.000 kroner på å sende en med psykiske lidelser inn for å representere landet ved å plassere vedkommende i et flygende monster av en høyteknologimaskin til mange hundre millioner kroner. De har muligheten til å ta de beste av de beste, ved å stille kjempestrenge krav, og derfor tar de også bare de beste av de beste.

Det er faen meg mye spinnvillt en pilot må gjennom. Psyken må være BÅNNSOLID. Og den blir også testet meget godt under opptaket, og man kan også ryke ut senere også, dersom det blir avdekket grove laster. En grunnleggende fysikk er viktig, et oppegående og kunnskapsrikt hode er et pluss, men psyken må være knallsterk. Ekstremt viktige avgjørelser tas på brøkdelen av et sekund, man får utfordringer du knapt kan forestille deg. Ville du følt deg trygg i baksetet på en F-16 hvis piloten har psykiske lidelser, eller freaker ut under stress, eller av andre grunner ikke klarer å konsentrere seg om å gjøre jobben riktig under unormale omstendigheter?

Sitat av Leif Motorvei Vis innlegg
Jeg er under utdanning som flyger i forsvaret. skriver på en knotete tlf atm, men har perm imorgen så da kan jeg svare på alt. jeg har beinbrudd og hadde 5 hull i tennene ved opptak, hehe. angst er sentralt og psyke er veldig viktig, kort fortalt. kan skrive masse masse imorgen ;-)
Vis hele sitatet...
Gleder meg. Hvor langt i utdanningen er du kommet?