View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Forskjell på banktjenester og vipps? Ja er det egentlig det? Vi nærmer oss stadig det kontantløse samfunn. Bankene tilbyr ikke lengre kontantuttak i skranken. Det er nær umulig og kanskje også ulovlig for alt jeg vet å få lønningen i kontanter. Minibanker forsvinner for fote, og det blir stadig vanskeligere å ta kontantuttak ved kjøp i butikk fordi butikkene har lite cash og det lille de har går i sikre systemer mtp ran.

Jeg klipper meg hos en frisør som kommer fra Italia. Han driver en enkelt og her en bitteliten butikk, med plass til to ventestoler og en frisørstol. Har alltid betalt kontant fordi han ikke har kortleser, sier det er for dyrt. Sist jeg var innom om skulle betale mine 220 kroner hadde jeg kun en 500 lapp. Frisøren manglet veksel og pekte på en nytt skilt på døra. Vipps det hadde han.

Vi presses mot det kontantløse samfunn enten vi vil eller ikke, og vipps har som nevnt over her blitt standardløsningen som vil gjøre kontanter ennå mer "unødvendig". 17 mar var forresten ny vippsrekord og selv pølseselgere hadde vipps.

Så er det egentlig forskjell på banktjenester og vipps? Nei vil jeg si. For vi som bruker kontanter er jo kriminelle eller driver med skattfusk eller svartjobbing. Dette ifølge både politikere og banknæringen. Når alternativet til kontanter nå ser ut til å bli vipps så får bankene levere en løsning for alle. Er løsningen for dårlig til å kunne gi roota telefoner tilgang så er ikke løsningen god nok i utgangspunktet.

Som du ser over så er det veier rundt sperringen av root. Og hva er gevinsten av root-tyranniet da?
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger du egentlig root? Developer mode holder som bare det. Kan vel si det sånn som at mdm er heller ikke glad i root, det handler om sikkerhet, vi får sånn stor varseltrekant når Mobile Iron ser du har root...