View Single Post
Sitat av Oluf77 Vis innlegg
10gb irelevant,, bare hvis du har M.2 i raid 0 ,, pcie-5 nvme, som skal komme
Vis hele sitatet...
Du tar litt feil der. Vi ser mer og mer 10Gb komme, i usa pushe de ut 10Gb for 200.kr i mnd for hjemme bruk. Skrive hastigheten på NVME spiller ingen rolle når det gjelder og laste inn webside da dette blir gjort i minne på maskin. Vi snakker også om bits og ikke bytes. Går 8 bits i en byte så vis du har en 1Gb linje i dag så tilsvarer det 125mb/s som de fleste moderne disker takler. På en 10Gbit linje vil du kunne oppnå en hastighet på 1.25gb/s som betyr vis du har som de fleste en nvme disk i din maskin kan du se nedlasting fra 300-800mb/s etter hvor rask disk du har. Mange har i dag NAS hjemme med 10Gb nic, raske disker med nvme buffer som gjør at du kan jobbe på filer lokalt på NASen uten å måtte drive og føre filer frem og tilbake. Å redigere en video eller bilde direkte på NASen sparer tid og gjør ting mye enklere. Har du en 10Gb linje kan du også gjennom switchen dele ut 1Gb til ulike klienter som da ville kunne bruke hele sin 1Gb bånd bredde på nett å responsen vil bli raskere. Nå har jeg bare bestilt 2.5Gb hastighet 312mb/s linje men med mulighet for oppgradering i fremtiden. Å alle mine disker takler mer enn 312mb/s. Men jeg ønsker å være klar for fremtiden derfor ønsker jeg 10Gb hjemme nettverk.