View Single Post
Kan være for mye næring, det er jo klassisk nybegynnertabbe å ha i næring hver eneste vanning. Ofte er det nok næring i jorda til å holde i ukesvis før du faktisk må begynne å tilsette når du vanner... Og det er typisk å overvanne, fordi man vil jo så gjerne at planta skal ha det bra
Hvis du vil være safe med å ikke overvanne, så kan du vente til du ser bladene har begynt å henge litt nedover. Men det vanligste er å løfte litt på pottene og kjenne vekten uten vann / med vann og kjenne på vekta når det er tørt.

Videre vil jeg si at jo større potter du har, jo større og bedre vil rotsystemet bli (og bedre/større plante/mer avkastning).
Jeg ville potta om til så store potter som mulig asap. Det hadde heller ikke overrasket meg om disse brune flekkene kommer fra rotproblemer, muligens rot-råte pga for mye vann/lite drenering, eller bare at røttene ikke har mer plass til å gro ut, som kan føre til stress for planta.

Pass også på å ikke ha for kraftig lys, for mye kan faktisk kverke en plante, selv om lampa henger langt unna osv.
Jeg tror du kan ha en kombinasjon av disse problemene. Ikke gjør for mye for fort, husk at jorda funker som en buffer hvor næring og vann blir liggende en stund før det blir brukt opp.