View Single Post
Trådstarter
7
Tydelig et tema som engasjerer, jeg takker for responsen så langt. Jeg bruker kanskje litt tid på å svare alle som har stilt spørsmål til meg, men vi får ta det litt etterhvert.

Når det gjelder min livssituasjon så er egentlig ikke det relevant for spørsmålene mine, men jeg ville bare si det da jeg har inntrykk av at mange her inne lever livet sitt annerledes enn meg, og det er selvfølgelig helt greit. Mulig min antagelse er feil også.

En av mine kompiser som røyker en del driver eget firma, og er vel en av de jeg kjenner som driver selskapet sitt best og med best økonomi. Han står ovenfor et stort gjennombrudd innen sitt felt og dersom han lykkes vil han tjene veldig gode penger. Han er også en human og dyktig leder som er godt likt av sine ansatte og av meg.

Selv driver jeg en mellomstor bedrift innen byggebransjen og nylig fikk jeg en ung person på jobbintervju. Han hadde på seg en genser med hasj symbol og kom inn med lua på.
Jeg konfronterte han med dette og sa at dette ikke akkurat var å skape tillit til meg. Vi fikk en konstruktiv samtale rundt dette, men det endte med at han ikke ble tilbudt jobb. Dette var det flere grunner til, men denne genseren gjorde meg usikker ift. hans livsstil, holdninger og ikke minst kravet til fokus og sikkerhet på jobb da vi opererer i høyden og med store maskiner og utstyr.

Hvordan bør jeg gå frem for å snakke med omgangskretsen min om dette med rusmidler og hasj spesielt?
Mange ganger når jeg nevner hasj bruk og sier at jeg ikke bruker det selv så blir mange avvisende og vil ikke snakke mer om det.
Jeg har en del unge ansatte og lærlinger og vi snakker om dette over lunsjen etc., men jeg opplever at de holder igjen meningene sine og ikke "snakker fra levra". Kanskje dette har noe med at jeg er så tydelig på min holdning og at de da ikke vi si mot meg?
Jeg prøver å ikke være dømmende, men oppleves kanskje som dette.