View Single Post
Sitat av zeuber Vis innlegg
Poenget var at det forhåpentligvis vil være noe mer nyttig å ha en pragmatisk tilnærming til saken enn å bare være hard. Eksemplene mine, som du ikke gadd å lese, var bare nevnt fordi de viser at det er mulig å reformere voksne mennesker fra en råtten kultur, samtidig som jeg ville illustrere hvor dypt problemet ligger.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, problemet er bare at selv før dette siste tøyset startet var innvandring milevis over assimiliseringsraten. Det er forøvrig ikke bare et "problem" med muslimer. I Australia var innvandringsraten av kinesere meget lav for 15-20 år siden, og de som kom da ble fort assimilert som australsk-kinesere, imens de siste innvandringsbølgene har ført til at man får egne kinesiske enklaver som holder på kinesisk språk og kultur. Dette fungerer dog hakket bedre enn de arabiske enklavene vi har fått her i europa, men fenomenet er nøyaktig det samme. Blir andelen for høy danner man egne enklaver som holder på egne verdier.

Noen enklaver holder dessverre også fryktelig lenge. Både de diverse hvite enklavene i Afrika og japanske enklaven i Sao Paulo er eksempler på +100 år gamle enklaver som fortsatt er klart kulturelt distinkte fra vertslandene. Jeg mistenker nok at de arabiske enklavene her er tilsvarende.

Uansett, når vi ikke var i nærheten av å klare assimilere innvandrerene før den siste massive immigrant-bølgen mener jeg det bare er virkelighetsfjernt å tro at man skal klare det. Nå mener jeg det mer eller mindre er et spørsmål om å være jævlige og kaste folk ut eller leve med konsekvensene.