View Single Post
Trådstarter
53
Det burde jeg naturligvis ha gjort, men nå er det for sent. Ville samtidig ha endret det med at de aller fleste var fra Syria, noe jeg forsåvidt har sett flere kilder på, men som øyenvitnebeskrivelser bestrider. Når det er sagt, var linkene mest ment som videre lesning; mye av infoen er gjentatt i flere av artiklene, også f.eks. her (postet for 5 timer siden, The Guardian). Har også utelatt en haug med detaljer, derfor masse (antakelig dobbelt så mange som nødvendig) linker...

Hm ja, jeg ser at jeg skulle ha skrevet om det med opphav, da jeg åpenbart har gått litt surr i kilder. Såvidt jeg kan se, er den mest troverdige informasjonen fremdeles at folkemassen besto av MENA-menn, hvorav ni fra Algerie, åtte fra Marokko, fem fra Iran, fire fra Syria, to tyskere (med statsborgerskap) og tre fra henholdsvis Iran, Syria og USA. Jeg har sett meg litt blind på kommenterte avisartikler i videoform, og må ja rotet et eller annet sted. Flaut. Dog skulle jeg mene at betraktningene rundt informasjonen er noe jeg kan stå inne for.

Edit: Nasjonalitetene jeg oppga gjelder naturligvis de som ble anholdt og registrert den natten. Jeg skulle muligens ha tatt en hvilepause i skrivingen.

Edit2: Og målet var mest å få til en eller annen slags løsningsorientert samtale rundt dette. Maajid Nawaz er vel den eneste kommentatoren jeg har kommet over som forsiktig prøver å nærme seg. Han trekker da frem Norge, som har vagt oppsikt i utlandet pga. de såkalte antivoldtektskursene flyktnigner tilbys. Det mener jeg er en av det gode, men kanskje en løsning som bør utvikles videre.
Sist endret av zeuber; 10. januar 2016 kl. 06:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.