View Single Post
Jeg har fulgt denne saken en stund, og er litt sjokkert. Ikke over at dette kunne skje, men over det som har hendt i etterkant.

For de som ikke har fått det med seg, har det altså funnet sted delvis organiserte masseovergrep i en rekke europeiske storbyer på Nyttårsaften. I Køln ble over 150 tyske jenter og kvinner i ulik grad blitt overfalt, seksuelt misbrukt, slått og fraranet tingene sine av en rekke gjenger på 5-15 stk hver i en gruppe på over tusen berusede unge menn av nord-afrikansk og arabisk herkomst. Overgepene skal ha båret preg av å være planlagt og organisert.

Lignende episoder har skjedd i Berlin, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, Zürich, Stockholm og Kalmar, men i mindre skala enn i Køln. I Helsinki fikk Politiet i forkant tips om at rundt tusen asylsøkere hadde planer om lignende handlinger, og fikk mobilisert og stoppet de fleste av dem fra å komme seg inn til sentrum. Likevel ble enkelte jenter også der ofre for overfall og trakassering. I tillegg har en håndfull jenter blitt voldtatt, og noen særs grove voldstilfeller begått, rundt om i Europa.

Noe tilsvarende gjelder antakelig flere andre byer; jeg har selv en venn som feiret nyttår i Amsterdam, der både han og vennen hans ble slått, og kjærestene deres beklådd, av forbipasserende arabisk-talende unge menn. Der var det dog ingen tegn til massemønstring og organisering slik som i de andre tilfellene.

Som sagt er jeg ikke nevneverdig sjokkert over det som har skjedd (sint er en annen sak). Jeg har alltid vært antirasist på min hals, og har mange venner og bekjente fra en rekke forskjellige nasjonaliteter, bl.a. somaliere og kurdere. Likevel forventet jeg at noe slikt skulle skje. Det å stue så mange unge menn fra patriarkalske machokulturer sammen på ett sted, med tilgang på alkohol, og med jenter som for dem fremstår som horer innen rekkevidde, er en oppskrift på katastrofe.

Radikale feminister vil ha oss til å tro at vi har en problematisk voldtekstkultur, men selv om det er sjokkerende høye forekomster av uakseptable holdninger i enkelte segmenter av den europeiske (også norske) befolkningen, er vel ordet mer passende på kulturen vi har blitt vitne til nå. Jeg har hele tiden vært ambivalent når det gjelder flyktningsstrømmen til Europa, fordi jeg har regnet med at det ville innebære en del ofre. Det skulle vise seg at bekreftelsen ville komme fortere enn jeg hadde sett for meg. Den 1. januar la Politiet i Køln ut en statusrapport for kvelden før, der det ble oppgitt at alt hadde gått fredelig og rolig for seg. Først flere dager senere, da saken sprakk i sosiale medier, kom saken ut i pressen.

Til å begynne med ville ikke Kølns politisjef si noe mer enn at det gjaldt nord-afrikanere og arabere. Dvs., det er mulig denne informasjonen ikke var ment å komme ut, da ordførerem umiddelbart prøvde å ro i land situasjonen ved å understreke at det ikke fantes grunnlag for å knytte hendelsene til den pågående flyktningsstrømmen. En liten stund førte Politiet isteden et narrativ om at handlingene var begått av etablerte tyverigjenger som hadde herjet området det siste året, hvis fremgangsmåte ofte skal ha gått ut på at enkelte av dem distraherte tilfeldige jenter ved å antaste og klå på dem, mens andre frarøvet dem telefon og lommebok fra en annen kant.

Samtidig presterte Kølns ordfører å publisere et i utgangspunktet velmenende skriv med retningslinjer om hvordan kvinner skulle unngå slike oppevelser i fremtiden, men som naturlig nok ble oppfattet som ansvarsoverføring fra overgriperne til ofrene. Det var tungt å svelge for moderne unge kvinner som har vokst opp med feminisme og en grunnleggende holdning om at overgrep er overgriperens skyld.

Siden har det kommer frem flere og flere detaljer, og det er nå på det rene at flertallet var asylsøkere, de aller fleste fra Syria. Det har også kommet fram at nevnte kriminelle gjenger i stor grad skal være sammensatt av asylsøkere, men at Politiet har hatt instruks om å underrapportere denne kriminaliteten. Alt for å unngå å fyre opp under rasistmiljøene, som er store nedover i Europa. Jeg forstår naturligvis dette ønsket; stigmatisering bidrar ikke til integrering. Men trodde man virkelig at sannheten ikke ville komme ut? Og forsto de ikke at et slikt hemmelighold ville innebære å kaste ytterligere bensin på rasistbålet - og konspirasjonstenkningen som gjennomsyrer disse miljøene?

Uansett foreligger det nå liten tvil om sakens natur og omfang. Dette har selvfølgelig ført til opptøyer blandt høyreradikale demonstranter. De har fått en bekreftelse på allerede etablerte forestillinger om hemmelige sammensvergelser i politikerstanden og pressen, og situasjonen er antakelig verre enn den kunne vært, om saken hadde blitt behandlet på ærlig og redelig vis fra starten av.

Nå er Merkel i knipe, og har måttet snu helt rundt på den blåøyde flyktningpolitikken. Nå skal plutselig flyktningstrømmen reduseres dramatisk, og gjentatte lovbrudd skal kunne medføre deportering selv om de ikke kvalifiserer til over tre års fengsel (som er den nedre grensen i dag - øvre grense for overgrep av typen beskrevet over innebærer ikke mer enn ett år).

Dette har altså slått noe så jævlig tilbake. Det er trist, for selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til omfanget av flyktninginntaket (misforstå meg rett: selvsagt skal vi hjelpe de som har behovet, men ca. 80% av dem er økonomiske flyktninger fra andre steder i Midt-Østen og Nord-Afrika, og ingen ønsker tilstander som undergraver våre verdier og vår evne til å hjelpe de trengende) må vi gjøre det beste ut av det når det først har skjedd. Da hjelper det ikke med en i utgangspunktet moderat, men desillusjonert befolkning som føler seg sviktet av styresmaktene, og som i fortvilelse og sinne over situasjonen lar seg dytte i blåbrun retning.

Motstandsgrupper i sosiale medier som tidligere var forbehodlt høyreradikale, har fått mangedoblet opplsutning over natten. Salget av CS/pepperspray og strømpistoler har gått merkbart opp. Det er opprettet en rekke borgervern rundt om i byene som vil ta oppgaven med å "passe på kvinnene våre" under fremtidige festligheter. Vi kan jo tenke oss hvor festlig det blir med nazister som ordensvakter, om det skulle komme en gruppe brune menn rekende. Da spår jeg at jentene fort er glemt, til fordel for brosteinkasting og køllebank. Og ned sinte, hevngjerrige unge menn fra æreskulturer som ofre, kan vi jo også se for oss den videre utviklingen. Vi kan fort havne i en voldsspiral det blir vanskelig eller umulig å stoppe.

Vi kan også gå ut ifra at dette ikke var et engangstilfelle. Trakassering foregår daglig på gaten i Oslo, om i midlere former enn den mobbmentaliteten bidro til på Nyttårsaften. Masseovergrep er dog et kjent fenomen fra før, bl.a. fra Den arabiske våren på Tahrir-plassen i Egypt, men også tidligere i Europa.

Det sies at når man fremlegger et problem, bør man også ha et løsningsforslag. Det har jeg dessverre ikke. Jeg mener dog å vite om noen ting vi ikke bør gjøre, som å begynne å mistenkeliggjøre muslimer på generell basis, og/eller sende nazigjenger ut i gatene som en alternativ ordensmakt. Det nytter heller ikke å late som at menneskene som nå skal bli en del av Europa er multikompatible og uten videre vil la seg assimilere. Jeg stiller meg dog på linje med Maajid Nawaz når han sier at dette er noe vi må være åpne og ærlige om. og at vi ikke kan la slike hendelser styre hvordan vi kler og ter oss. Det er mye man kan kritisere den regressive venstresiden for, men den ofte utbasunerte holdningen om at overgrep er overgriperens ansvar, tror jeg vi alle kan være enige i.

Videoer og artikler (et par av videoene er lagt ut på åpenbart høyrevridde kanaler, og The Daily Mail er en tabloidfille jeg vanligvis unngår å bruke, men i denne saken har de vist seg å være en brukbar kilde - artiklene er listet noenlunde kronologisk):

Video fra Køln (ubekreftet, kan stamme annensteds fra, men gir et lite bilde på hva mange jenter opplevde den natten)
Øyenvitneskildring 1
Øyenvitneskildring 2
Øyenvitneskildring 3

New Year's Eve Attacks: Dozens of Women Sexually Assaulted in Cologne (Der Spiegel)
Cologne inquiry into 'coordinated' New Year's Eve sex attacks (The Guardian)
German phrasebook found on asylum seeker sex attack suspect in Cologne (The Daily Mail)
Cologne attacks: mayor lambasted for telling women to keep men at arm's length (The Guardian)
Tensions rise in Germany over handling of mass sexual assaults in Cologne (The Guardian)
Cologne police 'struggled to gain control during mass sexual assaults' (The Guardian)
Why Germany can't face the truth about migrant sex attacks (The Daily Mail)
German authorities accused of migrant attack cover up (The Telegraph)
Let’s not shy away from asking hard questions about the Cologne attacks (The Guardian)
Chaos and Violence: How New Year's Eve in Cologne Has Changed Germany (Der Spiegel)
Cologne protests over sex attacks: ‘I am full of sorrow for Germany’ (The Guardian)
Migrant rape fears spread across Europe (The Daily Mail)
Angela Merkel seeks tougher laws to deport migrants after Cologne sex attacks (The Guardian)
Why We Can’t Stay Silent on Germany’s Mass Sex Assaults (The Daily Beast)
Chaos and Violence: How New Year's Eve in Cologne Has Changed Germany (Der Spiegel)
Cologne protests over sex attacks: ‘I am full of sorrow for Germany’ (The Guardian)
Migrant rape fears spread across Europe (The Daily Mail)
Angela Merkel seeks tougher laws to deport migrants after Cologne sex attacks (The Guardian)
Sist endret av zeuber; 10. januar 2016 kl. 03:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.