View Single Post
Om noen derimot har lyst å bygge en gamme av naturmaterialer og kose seg i skogen, uten å gjøre noe som helst skade, forsøple eller være til hinder, da synes jeg grunneier er en grinebiter om h*n nekter.
Vis hele sitatet...
Det er jo det som er kjekt når det er en dialog og det er to mennesker som snakker sammen. Om det da skapes en felles forståelse av hva som er målet, hvordan det skal oppnåes og at det gjøres på en skånsom måte uten å påføre skade på natur, skogen eller skaper problemer for hogstmaskiner så er jo alt greit.

Tror ikke den jevne skogeier er karer som bruker tiden sin til å jakte på folk som bruker dems grunn. For det er neppe bruken som er eller har vært problemet tidligere. Det er nok mer feilaktig bruk.

Å være grunneier er ikke som å eie en bil. Det er ikke en ting, det er naturen og landet vi bor i. Det er derfor vi har allemannsretten i utmark, mens vi ikke har en rett som sier at du får stikke av med naboens bil så lenge du rydder etter deg og er tilbake innen en time.
Vis hele sitatet...
Allemannsretten sikrer vår bruksrett og grunneiers råderett. Og derfor er det helt i tråd med allemannsretten å sette opp telt i opp til 3 døgn men ikke tillatt å bygge gammer, gapahuk eller på annen måte forringe annen manns land.

For det du og jeg kaller skog og natur, det er andre folks levebrød og det som bringer salt i suppa og mat på bordet. Det er lett å glemme at der vi ser skog og natur, så er den skogen og naturen arbeidsplassen til andre. Noe de forvalter, og legger ned tid og ressurser på slik at de kan høste av ressursene på en skånsom måte. Så siden vi faktisk kan påvirke nettoen hos skogeier om vi forsøpler, bruker wire, spiker, skruer eller nagler i trærne fordi det vil forårsake kostnader og dermed minske nettoen så tenker jeg vi skal respektere grunneieren. Det er hans land og det er han som må bære kostnadene for uvettig bruk. Og derfor bør all bruk utover allemannsretten gå via grunneier. En samtale betyr ikke avslag, men det kan være nødvendig for å begge parter å vite at ting blir gjort korrekt og at det ikke sages eller felles skog som ellers ville blitt plank.

Er det moralsk å ta seg friheten til å hugge ned skogvekst for egen interesse? Dersom Statskog eier området, vil det være mer okey enn dersom en privatperson eier området?
Vis hele sitatet...
I mine øyne er det dårlig moral. En ting er at det akkurat du hugger utgjør ikke en stor verdi eller tar maten av bordet for eieren. Men om 1 tar seg til rette, lager tråder på forum og deler opplevelsen insta og youtube, stopper det der? Eller kommer andre til å gjøre det samme? Tror nok ikke det fører til masseutvandring til skogs for å bo i gapahuker men likevel. Å ta seg til rette og sette seg selv over alle andre er dårlig moral for meg.
Sist endret av _abc_; 11. januar 2020 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.