View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Ønsket om å få den andre til å endre mening er ikke alltid det beste utgangspunket. Man må faktisk ønske å forstå dem også, hvis man forventer å bli forstått selv.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skrev dette i forrige innlegget mitt jeg også Man skal ikke gå inn i en diskusjon med mål om å endre meningsmotstanderens synspunkt, men med mål om å forstå hverandre. Det er imidlertid umulig for meg å forstå en irrasjonell person.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Det kommer jo egentlig ned til hva som definerer en kristen da poenget jeg hele tiden prøver å få fram er at bare fordi man er religiøs trenger man ikke å være trangsynt
Vis hele sitatet...
Men det du snakket om var jo ikke religiøs overtro, det var å hevde at man er troende fordi man ikke har noe å tape på det. Dette er ikke det samme som å bekjenne at man er kristen, for å kunne bekjenne dette så må du faktisk tro på det.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
entropi satte egentlig ord på det veldig mye penere enn meg.
Vis hele sitatet...
Veldig enig mye av det entropi snakker om, han snakker imidlertid om agnostikere, ikke religiøse mennesker. Om det var intensjonen eller ei vet jeg ikke.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Argumentet jeg ville tilbakevise var at alle kristne har likt syn på religionen og lever etter den på samme trangsynte måte som "alle andre"
Vis hele sitatet...
At det finnes nyanser er jo klart, kristendommen har eksempelvis blitt modernisert betraktelig med årene. Sammenligner du en muslim født og oppvokst her i Norge med en muslim i Somalia, så vil du se hvor bredt nyansespekteret faktisk er innad i samme religion. Jeg står imidlertid fortsatt ved at man er svært trangsynt om man er religiøs i dag, jeg har ikke sett noen argumenter imot at religion er irrasjonelt?
Sist endret av stepry; 13. februar 2017 kl. 01:57.