View Single Post
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Tenk å sitte sånn å synse om hva som er galt, å ikke tørre å åpne kjeften fordi man blir stemplet som rasist, å useriøs. Jeg har halve familien i oslo, å bodde i nydalen til jeg var 10 år. Det var ett skikkelig arbeider klasse samfunn der på den tiden, med spikerverket osv. Etter dette flytta jeg til gudbrandsdalen. Siden har jeg bodd på vålerenga/kampen, kjellsås og på grønnland et års tid. Å når du bor på grønnland (rubina ranas gate) så ser du vel det att noe er riv ruskende galt! Med somaliere, som er super rasistiske mot absolutt alle, å afganere, å sigøynere som vil flå deg for penger. Dealere på hvert hjørne, krangling, å slagsmål på lyse dagen. Nei fy faen, om folk mener dette er normalt i norge, så har de bodd litt for lenge i byen!
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som svada for min del, jeg har også en god del fartstid på Grønland og i bygdenorge.

Klart det er mer knark her, når dagens plata er plassert like ved, sammen med mange av lavterskeltilbudene rundt om kring. Dealere på hvert hjørne? Det høres ut som du har levd i en fantasi. Jeg opplever at dette er ganske konsentrert på visse områder, og blir ytterst sjeldent brydd av dette om jeg unngår disse områdene.

Rubina Ranas og området rundt, med teaterplassen etc. er jo å regne som en av de stedene som utgjør gentrifiseringen av Grønland. Hippe barer, IT-kontor like i nærheten, mange nokså nye bygg med allrighte leiligheter. Masse unge hvite hipsterne, overalt.

Det Grønland jeg kjenner er varmt og trivelig, også er det selvfølgelig et par «byoriginaler» man stadig ser i diverse tilstander. Men farlig har jeg ennå til gode å oppleve det som, personlig. Selv om jeg har sett ting, og kan skimte hva som foregår under overflaten.

Det er en belastet del av byen, med høy konsentrasjon av ungdommer som mangler tilholdssteder. De har ikke hus som familiene på bygda, mange av de har ikke eget soverom. Det høy konsentrasjon av trengsel, og for få tilbud. Det å gjøre dette til en diskusjon rundt etnisitet og kultur opplever jeg som reduksjonistisk og unyansert.
Sist endret av Door145; 26. oktober 2021 kl. 23:43.